Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Časopisy roku Marie Claire i Reportér

Jedenáctý ročník soutěže Časopis roku, kterou pořádá Unie vydavatelů, přinesl tradiční vítěze, menší překvapení a připravil půdu pro větší – tím bude zřejmě za rok podoba soutěže samotné.

Dobrá fotka má úspěch

Sedmnáctičlenná porota složená ze zástupců akademické sféry, mediálních agentur nebo zadavatelů inzerce letos hodnotila přihlášené publikace podle sedmi kritérií – celkového indexu meziročního vývoje základních ukazatelů, obsahové a grafické stránky či jejich celkové úspěšnosti na trhu, distribuci digitálními kanály nebo přístup k inzerentům. Hodnotila se i marketingová podpora titulů vydavatelstvím nebo to, zdali odpovídají současným trendům.

Široká škála hodnoticích kritérií i letos do čela nejvyšší kategorie s prodaným nákladem nad 100 tisíc kusů vynesla programový časopis. Zatímco v minulých ročnících si tuhle cenu odnesla třeba TV Mini nebo TV Revue, tentokrát ji získal TV Max od Bauer Media. Ten už má stejné ocenění za rok 2010. Podle poroty se TV Max vyznačuje „vysokou přehledností a logičností uspořádání jeho obsahu“.

Reklama

V kategorii 50-100 tisíc kusů své loňské vítězství obhájil měsíčník Marianne od Burdy Media. Časopisům určeným primárně pro ženské publikum se dařilo i v kategorii 15-25 tisíc kusů, kde cenu získala Marie Claire, pozdější Hvězda roku rovněž z Burdy, a v kategorii pod 15 tisíc prodaných kusů, kde zvítězil měsíčník Kondice od Astrosat Media. V kategorii 25-50 tisíc si prvenství odnesl kulinářský časopis F.O.O.D. z Mladé fronty, který před dvěma lety prošel redizajnem. „F.O.O.D. využívá hodně sezonní suroviny dostupné v rámci celé ČR a hodně spolupracujeme s foodblogery,“ popisuje šéfredaktorka Jana Vašáková svou taktiku pro odlišení se od konkurenčních titulů.

Bedlivě sledovanou kategorií se po loňském vzniku několika nových titulů stala kategorie Objev roku. Ta vznikla z původní kategorie Launch a relaunch roku. Přihlásit se do ní mohl kdokoli, kdo v průběhu roku 2014 vyšel alespoň jednou a má nejméně čtvrtletní periodicitu – v Media projektu ani měření ABC být nemusí. Vítězem se stal měsíčník Reportér, u kterého porota mimo jiného ocenila multi-access digitální platformu s přístupy přes webové stránky, iOS, nebo Android i originální distribuční koncept, který kromě klasického prodeje a předplatného nabízí i korporátní předplatné. Šéfredaktor Robert Čásenský nemá na úspěch, díky kterému jeho projekt porazil třeba týdeník Echo, přesnou odpověď. „Možná je to tím, že nabízíme delší texty, kterým dáváme hodně času při přípravě, a pracujeme s výbornými fotografy a novináři,“ uvažuje.

Pokud by porota neocenila dobrou fotografii u Reportéra, rozhodně by se jí dostalo ocenění jinde. Cenu za Obálku roku totiž dostal měsíčník Forbes s fotografií podnikatele Pavla Tykače, kde má černo-šedo-bílé převedení zdůrazňovat kontroverzní osobnost podnikatele. Rozhodnutí bylo malým překvapením poté, co v posledních letech vyhrávaly výhradně výtvory kreslířů nebo grafiků, ať už šlo o Ekonom, Euro, nebo Respekt.

Cenu čekají změny

Oproti loňskému roku prošla soutěž několika změnami. Novinkou je třeba už zmiňovaná kategorie Objev roku. Zmizely kategorie Časopis B2B a Digitální počin roku.

Letošní ročník má být zároveň posledním, který vychází z původních pravidel soutěže. „Pro příští rok bychom chtěli připravit mnoho změn, abychom tuto soutěž, která se letos koná již 11. rokem, omladili a zatraktivnili, ale i přiblížili podobným soutěžím v zahraničí,“ přibližuje Karolína Loskotová z Unie vydavatelů. Její slova potvrzuje i prezident unie Tomáš Tkačík, který sice nechtěl uvádět detaily, prozradil však, že v budoucím roce by se soutěž mohla soustředit nejen na tituly, ale i na jejich osobnosti jako šéfredaktory, grafiky či korektory. „V britské ceně časopisu roku je několik cen, které dostávají osobnosti, a tímhle směrem bychom chtěli soutěž rozvíjet i my.“




Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)