Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Marketéři v Americe vystudují byznys, píáristé se učí praxí


Co říkáte úrovni českého marketingu a PR?

Čeští marketéři a PR profesionálové jsou určitě na srovnatelné úrovni jako v jiných evropských zemích, hlavně pokud jde o kreativitu. Máme u nás dostatek opravdu dobrých agentur, které odvádějí profesionální práci. Vedle toho tady ale existuje i řada jednotlivců, kteří jsou spíše takoví kutilové – komunikací a reklamou se sice živí, ale to neznamená, že odvádějí profesionální práci. Hlavní pro ně je, že získají „kšeft“. Jsou ochotní naslibovat nesplnitelné, jen když klienta získají. Ale i u nás je skupina těch nejlepších. Poznáte je podle toho, že jsou schopní uvažovat strategicky a komplexně. Bohužel se ale některé zakázky, a to hlavně zadávané státem, neřídí podle promyšlené strategie a efektivity, ale podle toho, kdo nabídne nejnižší cenu, a za tu prostě nejlepšího člověka nedostanete.


Kde se mohou marketéři v Česku nejlépe vzdělávat?

Reklama
ČEZ

Podle mé zkušenosti čeští marketéři nejvíce čerpají další informace z oborových médií a hlavně konferencí, na které docela často a pravidelně chodí. Ti z nadnárodních korporací a agentur spolupracujících se zahraničními partnery mají výhodu setkávání se svými zahraničními kolegy. Pokud jde o PR, tak to je velmi silně svázané s českým prostředím a zahraniční zkušenost tu rozhodně nemusí platit.


Měla jste možnost absolvovat stáže v Japonsku i Americe. Jaké tam mají oproti Evropanům lidé z marketingu a PR po škole další možnosti vzdělávání a které využívají nejvíce?

Jak Spojené státy, tak Japonsko mají jedny z nejrozvinutějších a nejobtížnějších trhů na světě. V Japonsku propadne devět z deseti nových produktů, které vstoupí na trh, a to nemluvím ani o těch, jež se na něj nedostanou. Komunikace je tam úplně jiná, oni mají svůj koncept crosscommunication, což je v podstatě naše „třistašedesátka“, ale s tím rozdílem, že Japonci jsou ji schopni do puntíku a s maximální efektivitou i aplikovat. Nejcennější je proto pro ně interní vzdělávání, které se odehrává v rámci agentury. V Americe je trh také úplně jiný, většina marketérů tam vystuduje byznys. Strategickou komunikaci a PR se lidé učí častokrát až při zaměstnání s praxí v oboru. Z novinek tam teď nejvíce letí behaviorální targeting, cílení komunikace podle individuálního chování spotřebitelů.


Jaký je váš názor na MBA programy?

Dříve bylo v oblibě přidávat si za jméno MBA, ale jen málo Čechů jej má z opravdu respektované zahraniční školy. Pokud bych se rozhodovala o MBA, pak bych určitě zvolila nějaký britský nebo americký program. Nejlepší pověst mají určitě Stanford, Harvard, Columbia nebo Wharton v Americe a London Business School v Británii. Otázkou ale je, jestli vám kontakty, které tam nasbíráte, budou k něčemu v České republice. Taková investice do vzdělání se vyplatí pouze tehdy, když chcete opravdu špičkovou mezinárodní kariéru.

Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na UK v Praze

Reklama
Know
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130