Školíte eventové profesionály po celém světě. S čím se potýká jeden každý z nich?
Zadavatelé jsou čím dál spořivější. Staré dobré časy, které tady byly ještě před nějakými deseti lety, se s největší pravděpodobností jen tak nevrátí. A kvůli pokračující recesi se klienti naučili pečlivě promýšlet všechny položky rozpočtu.
Co dalšího se za těch posledních deset let změnilo?
Změny obecně přicházejí spíše pomalu. Ty největší ale samozřejmě souvisejí s technologiemi, které změnily eventový průmysl stejně, jako změnily celý svět. Aplikace nám umožňují dělat spoustu věcí, které dříve nešly.
A co se podle vás změní v příštích deseti letech?
Profese event manažera a celý segment live marketingu pomalu dospívají, z teenagera se konečně stává dospělý. Postupně se tak stáváme svědky profesionálnějšího plánování i exekuce, lepších záruk kvalitního provedení, využívání on-line project managementu nebo důmyslnější práce s procurementem. Event marketing se stává součástí celopodnikových strategií a procedur.
Jaké technologické hračky byste doporučil pozornosti event manažerů?
Určitě pouze takové, které vám pomohou splnit vytčené cíle a u kterých se bez využití technologií neobejdete. Využijte je pro zlepšení naučných a networkingových funkcí a pro rozšíření informací před a po samotném průběhu akce. Využijte sociální sítě pro propojení vašeho eventu s jinými iniciativami podle potřebného strategického kontextu.
Podle čeho by si měli klienti vybírat eventovou agenturu? A nebylo by pro zadavatele výhodnější vyškolit si pro tuto oblast někoho z interního marketingového nebo obchodního týmu?
Všechno záleží na konečném spotřebiteli a zadavatelé si musí být jisti, jakou hodnotu by jim měly eventy vygenerovat. Jejich přípravu i realizaci by klienti měli podle mého názoru nechat na profesionálech ze specializovaných eventových agentur, ale některé firmy preferují interní eventový tým. Ten musí mít o trhu stejný přehled jako nezávislá agentura, protože dělají v podstatě stejnou práci. Do výběru eventových služeb musí pochopitelně mluvit i obchodní oddělení, které má podle mých zkušeností ten největší zájem na tom, aby eventy pomohly dosáhnout obchodních cílů značky.
Jaké nástroje mohou pomoci transparentnosti při výběru agentury?
Určitě profesionální procurement postupy a jasná kritéria. Vždy doporučuji pozvat všechny oslovené agentury a dát jim prostor pro otázky a odpovědi, které zadavatel přede všemi zodpoví. Výběrové řízení není levný proces a každý jeho účastník má právo na vysvětlení, proč v něm neuspěl.
A jaká kritéria tedy musí splňovat ideální eventová agentura?
Musí mít základní profesionální schopnosti, project management, který je transparentní a on-line dostupný. Zkontrolujte si také potřebná pojištění a ISO osvědčení. Pak si zjistěte, nakolik rozumí procesům učení a změnám chování. Najímáte si je, aby změnili chování cílové skupiny, protože pouze v tom případě se dá event označit za úspěšný. Chápe to agentura a dokáže toho docílit?
Elling Hamso, managing director Event ROI Institute
Elling strávil většinu své kariéry v ropném a plynařském průmyslu, později se živil jako konzultant pro vyšší management. V roce 2000 založil v Norsku eventovou agenturu a v roce 2005 Event ROI Institute. Jde o uskupení lektorů věnujících se maximalizaci výtěžků pro organizátory společenských akcí.