Obor, který se zdál být u konce s dechem kvůli nástupu on-line a digitálních technologií, zažívá proměnu, ze které mají užitek především zadavatelé reklamy.
Z produktů signmakingu v oblasti tištěné reklamy se dnes z pohledu zadavatelů reklamy stala pouhá komodita. Objednat si dnes tisícovku posterů lze s nadsázkou jedním kliknutím. A také to mnozí dělají. Jenže, jsou postery opravdu tím, co zrovna pro svou komunikační kampaň potřebujete? Existují stovky tištěných nástrojů, které mohou podporovat komunikační cíle zadavatele, ale teprve jejich vhodně navržené propojení zajistí jejich synergii a dokonalé naplnění konkrétních cílů kampaně.
Trend první: Tisk jako služba
Vytištění požadovaných nosičů z dodaných dat, maximálně spojené s jejich kontrolou či drobnými korekcemi kvůli kompatibilitě, jsou dnes činnosti, které zvládne prakticky každá tiskárna. Pokud ne, asi s ní spolupracovat nebudete.
Nicméně zákazníci tiskáren většinou nepotřebují jen potisknout stovky archů papíru. Obvykle je důvodem, proč k tisku přikročí, nutnost předat nějaké sdělení. A zde se zvyšuje význam tiskáren, které chtějí být svým zákazníkům dlouhodobými partnery. Dnešním trendem je tak změna tiskárny z dodavatele komodit na poskytovatele služby, což se děje např. ve společnosti Logik.
Ke službám tiskárny Logik patří neoddělitelně i služby reklamní agentury, špičkového grafického studia a v neposlední řadě služby oddělení konstrukce a designu, které navrhne odpovídající a funkční řešení napříč všemi segmenty polygrafického trhu.
Samotný tisk a knihařské zpracování probíhá v Logiku díky dostatečné kapacitě a používaným nejmodernějším technologiím jak pro ofsetový a digitální tisk, tak pro kompletní knihařské zpracování v požadovaném termínu. Nemůže se tak stát, že na svoji zakázku čekáte, protože selže jediný tiskový stroj, jak se často stává v nízkonákladových tiskárnách.
Změnu chování zákazníků zejména z okruhu středních a velkých firem, které se stále více orientují na vyhledávání partnerů v oblasti polygrafických služeb místo pouhého využívání tiskárny, potvrzuje i průzkum společnosti Duomedia, ve kterém nadpoloviční většina respondentů z řad zadavatelů reklamy a nákupčích tisku potvrdila, že právě návazné služby spojené s tiskem jsou tím, co jim u současných komerčních tiskáren nejvíce chybí.
Trend druhý: Změny v in-storu
Oblast in-store komunikace prochází z pohledu výroby také postupnými změnami. Potřeba oslovit co nejvíce zákazníků mění myšlení zadavatelů zejména v oblasti FMCG. Doba opulentních stojanů pomalu ustupuje a do popředí se dostávají krátkodobé varianty zejména na bázi kartonu. Jejich výhodou je kromě výrazně nižší výrobní ceny i jednodušší manipulace a logistika, což se také pozitivně projevuje na nákladech kampaně.
Díky flexibilitě výroby a logistiky kartonových stojanů je možné snadno vyměnit motiv, nahradit poškozený displej nebo pracovat s vystaveným zbožím jedné značky. Ale dnešní doba si žádá ještě modernější přístup.
Velké rozšíření smartphonů vede samozřejmě k jejich většímu využívání i v obchodech. A jak potvrzuje výzkum GfK, nemusí se vždy jednat jen o radu od manželky, jaký prací prášek je nejlepší. K tomu využívá mobil 40 procent nakupujících. Více než třetina si fotí produkty, 29 procent pak reklamní materiály. Jen o jedno procento méně si skenuje QR a čárové kódy. Zhruba čtvrtina pak přiznává, že si kupuje produkty prostřednictvím aplikace nebo webu.
Využití těchto informací pro tvorbu účinného in-store nástroje prostřednictvím cenově efektivního kartonu je nasnadě. Poutač by neměl poutat pouze na značku nebo aktuální nabídku, ale nabídnout nakupujícímu uživateli jistou míru interaktivity – QR kód s informacemi o soutěži, s informacemi o produktu, odkaz na stažení hry a podobně.
Václav Loubek
marketing manager společnosti Logik