Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Praha chce najít nelegální billboardové plochy

Zjistit, kde který billboard stojí legálně a nelegálně, bylo doteď celkem komplikované kvůli chybějícímu jednotnému registru. Centrální evidence billboardů v Praze totiž stále chybí. To se má změnit. Magistrát hlavního města Prahy by rád ve spolupráci s partnery vytvořil registr nosičů venkovní reklamy.

Zda k tomu magistrát opravdu přistoupí, vyplyne z chystaného programového prohlášení, které bude prezentováno v průběhu února. Náměstek primátorky Matěj Stropnický by se o vznik registru rád zasadil. „Momentálně se prověřují možnosti vzniku takového registru,“ uvedl Martin ŠpičákInstitutu plánování a rozvoje.

Data budou čerpána hlavně od stavebního úřadu

Registr mapující nově vzniklou outdoorovou reklamu v Praze, zpočátku hlavně billboardy, by magistrát dal na starost právě Institutu plánování a rozvoje (který se věnuje architektuře, urbanismu, rozvoji a tvorbě města). Cílem by bylo propojit stávající databáze stavebního úřadu Magistrátu hl. m. Prahy (Odboru stavebního a územního plánu) a institutu. Registr má primárně vycházet z informací na stavebním úřadě (který standardně vydává povolení pro výstavbu jednotlivých venkovních ploch, a má tak informace o jejich přesném umístění v hlavním městě).

Reklama
ČEZ

Informace z Impactu zatím nevyužijí

Data by bylo možné čerpat i z projektu Impact, který realizuje Asociace měření venkovní reklamy a jehož součástí je i přesná lokalizace outdoorových nosičů. Informace o jejich umístění poskytly samy zúčastněné společnosti v měření na základě svých vlastních databází o umístění outdoorových nosičů. V měření jsou už plochy šestice vlastníků, jde o BigBoard, Czech Outdoor, euroAWK, outdoor akzent, RailreklamSuper poster. Změřeno je už víc než 13 tisíc panelů po celé ČR včetně Prahy. Lokalizace je už ukončená, pouze případně přibývají nové plochy. „Zatím jsme nebyli osloveni, abychom se na vytváření registru podíleli nebo poskytli data,“ uvedla výkonná ředitelka AMVR Pavla Konupčíková. Podle tiskové mluvčí magistrátu Petry Hrubé mají být nově vzniklé informace nezávislé. Magistrát o spolupráci s asociací zatím neuvažoval a ani s ní nejednal, že by ho data zajímala, ale nevyloučil.

Registr bude vznikat pod novým ředitelem, Rada hlavního města Prahy totiž vyhlásila výběrové řízení na funkci ředitele/ředitelky IPR Praha. Momentálně je řízením pověřená architektka Pavla Melková.

Přehlednost by pomohla i u dálnic

Loni byl IPR oceněn na největší konferenci věnované geoinformatice u nás (GIS Esri) za zpřístupňování informací. I registr by mohl přehlednosti na trhu pomoci. Poslanci například už v roce 2012 rozhodli, že reklamní billboardy by měly do pěti let zmizet od dálnic a rychlostních silnic I. třídy. Podél dálnic se nová reklama nepovoluje, pouze dobíhají staré smlouvy, které jsou zatím v platnosti. Podle předloňského Českého národního panelu od výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market ResearchMediaresearch téměř 9 z 10 lidí (87 %) z internetové populace mělo za to, že reklama kolem silnic a dálnic potřebuje regulaci. Pouze 28 % by však tuto reklamu úplně zakázalo. O odstraňování billboardů se dlouhodobě pokouší obecně prospěšná organizace Kverulant. Jejím cílem je odstranit nejnebezpečnější billboardy ještě před tím, než budou v roce 2017 odstraněny ze zákona. Vyvíjí tak tlak na Ředitelství silnic a dálnic, které už velké množství billboardů odstranilo. Pod ŘSD ale spadají mimopražské vozovky a dálnice, a pražský registr by tak odstraňování nepomohl. „Určitě se ale spolupráci na registru nebráníme, pokud by podobný registr vznikal i mimo Prahu, určitě bychom rádi naše data poskytli,“ uvedla tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Registr má odhalit nelegálně vylepenou reklamu. Začne se u billboardů, ostatní nosiče mají přibýt později.

Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)