Google potírá škodlivé reklamy díky AI, loni jich zablokoval přes pět miliard

Společnost Google představila svou Zprávu o bezpečnosti reklam za rok 2024. Mimo jiné z ní vyplývá, že i díky zapojení AI klesl meziročně počet nahlášených „deep fake“ reklam s ukradenou identitou známých osobností o 90 procent.

Zásadní roli v boji k posílení ochrany uživatelů hraje pokročilá umělá inteligence. „V rámci celého našeho ekosystému nám umožnila významný pokrok proti závadným reklamám a aktérům,“ uvedl na pondělním setkání s novináři Alex Rodriguez, ředitel pro bezpečnost reklamy.

„Nové pokročilé velké jazykové modely (LLM) potřebují k rychlému odhalení vznikajících hrozeb méně dat. Pomáhají nám rychleji identifikovat vzory zneužití a pochopit a rozlišit podvody, čímž zvyšují naši agilitu,“ dodal.

Díky více než 50 vylepšením svých modelů tak Google zrychlil detekci podvodných inzerentských účtů už během jejich zakládání, čímž nekalým hráčům zamezil v přístupu do reklamního ekosystému.

Jen v roce 2024 tak zablokoval přes 39,2 milionu podvodných inzerentských účtů, a to z valné většiny ještě předtím, než mohly zveřejnit první reklamu. „To je trojnásobný nárůst oproti předchozím letům,“ přidal statistice kontext Alex Rodriguez.

S pomocí LLM je rovněž detekován obsah porušující zásady na straně vydavatelů, který může pro inzerenty představovat riziko z pohledu brand safety, a reklamy u takového obsahu neběží. „Klíčové je pro nás to, abychom zachytili všechny špatnosti a nezablokovali vydavatele nesprávně. Díváme se na obojí jako metriku a snažíme se najít rovnováhu,“ popsal určité rizikové místo šéf pro bezpečnost reklamy.

Společnost nadále pokračuje v ověřování identity inzerentů, která jednak poskytuje lidem informaci o tom, kdo za danou konkrétní reklamou stojí, a zároveň chrání ekosystém před podvodníky. Ověřování identity probíhá ve 200 zemích a 90 procent reklam, které lidé v průměru vidí, díky němu pochází od ověřených zadavatelů.

Zpráva se věnuje i tomu, jak Google posílil obranu proti „deep fakům“ zneužívajících tváří známých osobností, kterých na celém trhu reklamy přibývá. Například YouTube z portfolia služeb Google vlně těchto podvodů s českými osobnostmi čelil v druhé polovině roku 2023.

„Jednali jsme opravdu rychle – více než sto našich odborníků se spojilo, aby tyto podvody analyzovali a zjistili, jaká jsou účinná protiopatření, jak je rozpoznat a jak je zachytit,“ uvedl Rodriguez.

Jedním z kroků bylo zjednodušení procesu přímého blokování účtů inzerentů, kteří takové podvody šíří. Výsledkem je trvalé zablokování více než 700 tisíců takových účtů, což vedlo k 90procentnímu poklesu nahlášení těchto reklam oproti minulému roku.

Společnost Google dále oznámila, že v roce 2024 zablokovala nebo odstranila 415 milionů reklam a pozastavila přes pět milionů účtů inzerentů za porušování zásad týkajících se podvodných praktik.

Umělou inteligenci pochopitelně nedisponuje jen Google, ale i protistrana. „Vidíme některé podvody, které využívají AI, aby se pokusily porazit naše systémy. Proto je pro nás opravdu důležité investovat do AI, abychom měli k dispozici nástroje na ochranu proti takovým akcím,“ dodal závěrem setkání Alex Rodriguez.

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-15

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-15

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Agentura roku 2025
Surfař
Mikroinfluenceři

MAM Exkluzivně v časopise

Boomerang Communication
Marek Dvořák
Agentura roku 2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist