Ve světě e-commerce je každá interakce se zákazníkem příležitostí ke zvýšení hodnoty nákupu a posílení vztahu se značkou.
Tradiční transakční e-maily jsou často vnímány jen jako prostředek potvrzení objednávky a sdělení základních informací o doručení. Mohou se však proměnit v účinný nástroj marketingové strategie.
Seznam.cz přišel se zajímavou novinkou – do e-mailových schránek zákazníků přidává přehled objednávek, čímž zajišťuje, že mají své nákupy vždy „na očích“. A protože průměrný český e-shop má ve své databázi 50 až 70 procent zákazníků s doménou právě od Seznamu, jde o zásadní proměnu komunikace.
Implementace novinky je jednoduchá – stačí do HTML kódu transakčních šablon vložit strukturovaná data. Výsledek? E-shop se stane ihned rozpoznatelným, protože zákazník vidí značku přímo v e-mailu a sdělení se neztrácí mezi ostatními hromadnými zprávami.
Díky strukturovaným datům zvýšíte doručitelnost zprávy skrze její správnou klasifikaci jako důležitou a relevantní. A implementací přehledu objednávek do e-mailové komunikace usnadníte přechod zákazníka zpět na váš e-shop, a to na jediné kliknutí.
Zároveň v momentě, kdy zákazník obdrží potvrzení objednávky, stále se nachází v „nákupním“ rozpoložení. To otevírá prostor pro up-sell, tedy doporučení produktů, které mohou zakoupené položky ještě doplnit či vylepšit.

Tato strategie skvěle funguje díky vysoké míře otevření transakční komunikace. Zákazník již věří vašemu e-shopu, jelikož obdržel transparentní a profesionální přehled objednávky. Přidáním relevantních produktů tak můžete zvýšit průměrnou hodnotu objednávky i podpořit loajalitu. Dejte však pozor, aby komunikace přirozeně navazovala na provedený nákup a nepůsobila vtíravě.
Hranice mezi transakčním a marketingovým e-mailem je totiž tenká, a pokud by provozovatel e-mailových schránek vyhodnotil míru nákupní pobídky jako nadměrnou, hrozí vám riziko označení zprávy za hromadný či promo mail, nebo spam. Protože však zákazník transakční e-mail spojený s objednávkou očekává, má podle mě tato strategie smysl.

Zavedení doporučení produktů do transakčních e-mailů není jen o okamžitém zvýšení prodejů. Jde o dlouhodobou investici do budování vztahu se zákazníkem. Transparentní a přehledná komunikace, kdy zákazník má všechny informace na dosah ruky, zvyšuje důvěru a snižuje možnost nedorozumění, což se v konečném důsledku odrazí v nižší míře reklamací a vyšší spokojenosti.
Tato strategie se nám daří uplatňovat zejména v kombinaci s „customer data“ platformou Bloomreach Engagement, kde umíme k zakoupenému produktu přiřadit položky, které si s ním zakoupili jiní zákazníci. Každý e-shop, který si uvědomí potenciál, získá výhodu – nejen díky okamžitým prodejům prostřednictvím up-sellu, ale také díky budování silnější značky, která je v očích zákazníka důvěryhodná a profesionální.
Doporučení produktů a novinka od Seznam.cz představuje průlom, který posouvá transakční e-maily z pouhého potvrzení objednávky na multifunkční nástroj, který dokáže kombinovat informační a marketingovou složku.
Přidáním strukturovaných dat získá váš e-shop nejen lepší doručitelnost zpráv, ale i možnost cíleně oslovovat zákazníky s relevantními nabídkami. Konkurenční prostředí v e-commerce se neustále vyvíjí a právě takové inovace pomáhají našim zákazníkům udržet si náskok před ostatními.