Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Vyvolali jste paniku, influenceři se nemusí registrovat, kárá RRTV ministr Baxa

Není pravda, že každý, kdo vytváří audiovizuální obsah, musí být evidován, sdělil ministr kultury Martin Baxa v reakci na překvapivé stanovisko Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Ta z čista jasna začala vymáhat registraci po influencerech či youtuberech, a to podle zákona, který platí už 14 let.

Na počátku zmatků stojí evropská směrnice, jejímž cílem jsou mimo jiné ochrana dětí před rizikovými obsahy nebo stanovení pravidel pro šíření obchodních sdělení. Tedy oblasti, u kterých se odborná veřejnost shodne, že je potřeba je nějakým způsobem upravit.

To česká legislativa nečiní prostřednictvím zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek z roku 2022, který vyžaduje registraci po platformách. Ale zákonem z roku 2010 o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání.

Reklama
ČEZ

Na jeho základě RRTV na svém zasedání 5. listopadu 2024 vyzvala influencerky Patricii Pagáčovou, Michaelu Maurerovou a Natálii Myslivcovou o podání vysvětlení, „z jakého důvodu Radě doposud neoznámily poskytování audiovizuální mediální služby na vyžádání.“

A pak tento čtvrtek publikovala na svých stránkách tiskovou zprávu, ve které mimo jiné píše: „Uvedená směrnice, která byla do českého právního řádu transponována prostřednictvím zákona č. 132/2010 Sb., se vztahuje rovněž na fyzické osoby, které vytvářejí audiovizuální mediální obsah (např. vloggeři, influenceři) a nabízejí jej na platformách typu Instagram, Facebook, TikTok apod., pokud jimi poskytovaná služba naplňuje definiční kritéria audiovizuální mediální služby na vyžádání.“

Toto oznámení okamžitě vyvolalo nejen mezi tvůrci paniku a silný nesouhlas. Evidenci totiž vnímají jako první krok k regulaci.

„Považujeme to za nebezpečný a hloupý předpis, který se v budoucnosti může jednoduchou úpravou změnit z registrace na povolení, a proto je potřeba se proti tomu postavit. Zároveň to považujeme za ukázkový „gold plating“ a českou hloupost při zavádění evropských nařízení,“ uvedl například Petros Michopulos, spoluautor podcastu Kecy a politika.

Rozhořčení nad postupem RRTV den po jejím oznámení projevil i ministr kultury Martin Baxa, který o tom, že Rada chystá takové vyjádření, podle svých slov neměl žádné informace.

„Došlo k vyvolání paniky, že všichni tvůrci audiovizuálního obsahu, což jsou třeba youtubeři nebo influenceři, se mají registrovat. Není to pravda. Zákon z roku 2010 tuto plošnou povinnost určitě neukládá. Vyzval jsem radu, ať tuto informaci stáhne,“ uvedl na tiskové konferenci a posléze i na svém účtu na X.

O legislativní kultivaci prostředí audiovizuálních tvůrců se už mluví dlouho, nicméně výsledek je zatím tristní. A nečekaná iniciativa RRTV rozhodně ničemu nepomohla.

„Už pět let upozorňujeme společně s iniciativou Férový influencer na to, že je potřeba, aby influenceři dodržovali zákony,“ uvedla vědkyně a vysokoškolská pedagožka v oboru strategické komunikace Denisa Hejlová na X a dodala: „V červnu jsem měla jednání na Ministerstvu průmyslu a obchodu s RRTV a nic nenasvědčovalo tomu, že v tom budou cokoliv podnikat. Registrace samotná každopádně nic neřeší.“

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)