Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Brigita Zemen: Sexistické reklamy neubylo, jen už není tak pitomá

Díky Sexistickému prasátečku a organizaci Nesehnutí za to, že se jim povedlo dostat do veřejného prostoru povědomí o tom, že žena ve spodním prádle, co si to s pistolí na silikon udělala sama, je debilita. Problém je ale v tom, že zjevně sexistickou a na první signální hloupou reklamu vystřídala mnohem méně nápadná reklama založená na stereotypech. Přitom není pravdou, že sex prodává a v době sociálních médií neplatí ani bůh ví proč zažité, že negativní reklama je taky reklama.

Zdá se, že pod tlakem ze Západu, že ženy jsou taky lidi, firmy sice pochopily, že velké šlápnutí vedle jim může zničit reputaci, ale sexismus jako takový z veřejného prostoru pořád nevymizel. Ženy jsou neustále neúnavně zobrazované jako všemocné pečovatelky. Obzvláště v kontrastu s muži, kteří jsou sice bez problémů schopni vládnout světu a řídit obrovské firmy, ale paradoxně si neumí koupit prášek na nachlazení, naskládat nádobí do myčky nebo přebalit dítě.

Další kapitolou je pak zobrazování žen jako bytostí, nebo spíše objektů, co se za šperk ochotně svléknou, nebo do kterých je potřeba nalít kapku něčeho ostřejšího, aby u nich měl muž šanci na styk. Zdánlivě sofistikovaněji a méně nápadně se tak neustále podporují „tradiční“ archetypy ženy – kořisti a muže – lovce. Jakkoliv to ale může znít přehnaně, faktem je, že pyramida sexismu nezačíná ničím jiným, než právě těmito stereotypními vtipy od stolu z podniku páté cenové skupiny a na jejím samém vrcholu stojí sexuální násilí a znásilnění.

Reklama
Abovalve

Stačí si připomenout nedávný výrok premiéra Babiše o tom, že není schopen pana prezidenta znásilnit (ve smyslu přimět k jinému názoru), takže je asi úplně neschopný, nebo prezidentského kancléře Vratislava Mynáře, který „zažertoval“ na téma, že u znásilnění může být, na rozdíl od úplatku, víc očí než čtyři, a to když se na vás těch chlapů vystřídá víc. Za což v našem pořadu Branky, body, kokoti obdržel zasloužený titul prasák týdne.

Dokud zkrátka bude společnost tolerantní k vtipům o ženách, které bolí hlava, dokud jim nejdete na ruku a vrcholní politici budou schopni ve veřejném prostoru beztrestně zlehčovat sexuální násilí a znásilnění, nepotřebujeme víc důkazů o tom, že sexismus ze společnosti ještě nevymizel.

Brigita Zemen je šéfredaktorka ženského online obsahu Czech News Center a  scénáristka online pořadu Branky, Body, Kokoti.

Nepřehlédněte:: Rok bez Sexistického prasátečka

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)