V současnosti zažívá trh práce v oblasti reklamy i marketingu velkou krizi. Ze všech stran slýcháme, že je těžké sehnat dobrého accounta nebo zkušeného marketéra.
Když jsem v branži před více než dvaceti lety začínala, byla jsem také nezkušená, ale stejně jako většina mých tehdejších kolegů hladová po informacích. Pídili jsme se po novinkách z domácího trhu i ze světa, ráno jsme si pročítali denní tisk, abychom věděli, co se píše nejen o značkách, na kterých pracujeme, ale i o běžných věcech ve světě kolem nás, které bychom pak mohli ve své práci využít.
Mám pocit, že se tohle poslední dobou vytratilo. Bylo by snadné to svést na klišé o uspěchané době, která nemilosrdně zkracuje termíny dodání a velí všechno vyřešit okamžitě. Samozřejmě je to tak, ale já vidím problém i někde jinde.
Spolu s dobou se změnily také nástroje, které ke své práci můžeme využít. Máme k ruce spousty interních i externích nástrojů a technologických inovací, nepřeberné množství výzkumů, případových studií a dalších skvělých zdrojů dat. A to je ten problém. Data překopírovaná z tabulky do formuláře se zadáním zůstanou jen daty. Abychom z nich dostali vhled do životů našich cílových skupin, musíme je prohnat ještě jedním nástrojem – a tím je náš mozek.
Snažíme se, aby accounti opět měli čas a začali přemýšlet. Chceme, aby se pravidelně vzdělávali, a především, aby se naučili používat veškerý potenciál, který mají k dispozici. Do firmy zveme klienty i zahraniční řečníky a věnujeme se rozličným tématům – od strategických základů, přes sociální sítě a obsah až po poslední technologické novinky. Sama vidím velký potenciál v menších specializovanějších workshopech, které se pořádají častěji, a každý si může vybrat podle toho, co ho zajímá.
Accounty učíme, jak pracovat s daty, co je pro ně relevantní, a jak mohou data využít pro svoji práci. V každé fázi projektu, ne jen na samém počátku. Učíme se, jak rozumět číslům (třeba datům o životním stylu v průzkumu Market & Media & Lifestyle – TGI), a jak hledat zajímavé pohledy. Bez nich nepřipravíme dobrý kreativní brief, který je odrazovým můstkem pro výjimečný nápad. A ten od nás klienti chtějí a čekají. Učíme se, jak zadání vylepšovat a nebát se některá rozporovat, protože naším cílem je mít je co možná nejsilnější.
Věřím, že accounti nejsou a nechtějí být přeposílači mailů a organizátory schůzek, realizátory kampaní. Accounti jsou ti, kteří uvnitř agentury drží značku v rukou a směřují ji správným směrem. Mají k dispozici data, mají k dispozici kreativní tým, mají k dispozici strategické plánovače, ale právě accounti jsou těmi, kdo musí značkou vládnout a posouvat ji dál. Ale nesmějí nechat zahálet mozek.
Iva Menclová, Managing Director, Publicis Prague