Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Díky Evropské unii za směrnici GDPR. Vážně. Chce chránit slabé a regulovat vztahy související s osobními daty. Její největší slabinou je komunikace

Všichni kolem mne si stěžují na GDPR, novou regulaci ochrany osobních dat Evropské unie. Otravné, přidělává to spoustu práce, zbytečné, další vopruz Bruselu. Já si naopak myslím, že to je krok dobrým směrem a hrozně důležitá věc. Díkybohu, že jsme součástí euroatlantické civilizace, která chce chránit slabší před silnějšími.

Když před deseti tisíci let vzniklo zemědělství, objevila se nová hodnota: půda. Do lidských vztahů vstoupil nový pojem – vlastnictví půdy. Do té doby společná věc se mohla stát zdrojem štěstí a bohatství jednotlivce. Najednou bylo třeba popsat a definovat vlastnická práva k půdě. Podobné je to dnes s osobními daty, tedy tím, co každého z nás identifikuje a popisuje. Ještě před 50 lety nám byly k ničemu. Neměly cenu, protože se na nich nedalo vydělat hodně peněz. A dnes na nich vydělávají Google a Facebook miliardy dolarů ročně.

EU chce svým nařízením začít chránit slabé a regulovat vztahy související s osobními daty. Zatímco před tisíci let bylo klíčovým pro ujasnění vlastnictví půdy násilí, dnes je to právo.

Reklama
MMcite

Regulace GDPR zjednodušeně stojí na čtyřech základních principech. Vycházejí z předpokladu, že přesné informace o každém z nás, které jdou přiřadit ke konkrétnímu jednotlivci, mají hodnotu. EU od firem chce, aby měly jen ty informace (osobní data), které potřebují k dohodnutému vztahu se zákazníkem (fyzickou osobou). Druhý pilíř přikazuje získání jasného a jednoznačného souhlasu, pokud tato data podnikatelé nepotřebují. Další se zaměřují na prostředí, kde se osobní data uchovávají. Unie požaduje ochranu odpovídající jejich povaze a hodnotě a žádá zavedení systému kontroly a vynucování této regulace.

Pro PR to znamená jednoduché pravidlo: přestaňme spamovat tvůrce veřejného mínění – novináře, bloggery, experty – informacemi z oblastí, kterými se nezabývají. Uchovávejme jejich data a posílejme jim informace relevantní pro jejich práci. Ale takhle by přece měla postupovat každá dobrá PR agentura, ne?

Největší slabinou GDPR je jeho komunikace. Nikdo moc nepochopil, co znamená, což otevřelo prostor tisícům lidem, aby na tom vydělali. Ale to je problém EU obecně: svou sílu bere od vlád členských zemí, a ne od jejich občanů. Takže vysvětlování jejích kroků voličům není pro ni prioritou. Další důkaz, že Unie potřebuje zásadní reformu.

Jan Kučmáš, předseda výkonné rady, APRA

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)