Reklama
Megaboard

Kina mají za sebou druhý nejlepší rok v historii ČR

Ačkoli mírně klesl počet návštěvníků a ubylo představení, loňské tržby kin překonává jen rok 2019, ukazují data Unie filmových distributorů. Kinoreklama čeká další úspěšný rok.

Čisté tržby kin se přiblížily částce 2,3 miliardy korun, meziročně narostly o více než 7,5 procenta. Ukazují to nedávno zveřejněné statistiky Unie filmových distributorů (UFD). Loňské tržby v historii ČR překonává jen předcovidový rok 2019, kdy kina utržila zhruba o 300 milionů korun více. Tehdy se ale také odehrálo o téměř 27,7 tisíce představení více a do kin dorazilo o téměř pět milionů více diváků.

Loňským výsledkům pomohlo zdražení vstupného na průměrných 170 korun za lístek, což je meziročně o téměř devět procent více. Ve srovnání s rokem 2022 bylo odehráno o 4,5 tisíce představení méně a do hledišť kin dorazilo o 158,7 tisíce méně návštěvníků. „Příčinou byla především menší nabídka filmů z USA způsobená stávkami v Hollywoodu. Dalším důvodem může být uzavření kin kvůli rekonstrukcím nebo také úplné uzavření, jako například v případě kina Scala v Brně,“ uvedl k výsledkům pro MAM Jaroslav Pecka, tajemník UFD.

Nejúspěšnějším filmem loňského roku z pohledu návštěvnosti se stal letní trhák Barbie, který distribuovala společnost Vertical Entertainment. Počet diváků přesáhl 722 tisíc a film utržil 134,2 milionu korun. Následoval ho Avatar: The Way of Water (distribuce Falcon) s více než 706 tisíci diváky a tržbami 146,4 milionu korun. Třetí nejnavštěvovanější film Onemanshow – the Movie, jenž distribuoval Bontonfilm, vidělo přes 545 tisíc lidí a utržil 100,7 milionu korun. První pětku pak uzavírají Oppenheimer s více než 542 tisíci diváky a tržbami 109,7 milionu korun a Kocour v botách: poslední přání s více než 470 tisíci návštěvníky a tržbami přes 73,4 milionu korun. Oba poslední filmy uvedla společnost CinemArt, která už druhý rok drží největší podíl na trhu distributorů. Následují ji Falcon, Vertical Entertainment, Bontonfilm a Bioscop/AQS.

Kinoreklamě se daří

„Rok 2023 dopadl stejně jako rok 2022 a to jak v návštěvnosti, tak v objemu kinoreklamy. Co se týká tržeb, byly roky srovnatelné,“ říká Tomáš Volt, ředitel marketingu a obchodu sítě multikin CineStar, a doplňuje: „Mírné zdražení v roce 2023 pokrylo vyšší náklady za energie a zaměstnance.“

Zvýšený zájem zadavatelů o reklamu zmiňuje Renáta Ben, country manažerka pro Česko a Slovensko ve společnosti New Age Advertising, pod níž spadají multiplexy Cinema City: „Navzdory tomu, že se návštěvnost v druhé polovině roku kvůli stávkám a odsunutím očekávaných filmů nevyvíjela zcela podle plánů, byly reklamní investice povýšeny zhruba o čtvrtinu.“

Pozitivní výhled má Renáta Ben i pro letošní rok, kdy o „blockbustery“ nebude nouze. Počítá se mezi ně například očekávané pokračování filmové série Duna, jehož premiéra byla i kvůli zmiňovaným hollywoodským stávkám odsunutá z loňského roku.

„Máme některé předběžné větší poptávky od stálých klientů, ale i pár od nových,“ říká Tomáš Volt ze CineStar a dodává: „Stále si myslíme a klientům vysvětlujeme, že na obřím plátně vypadá reklama famózně a spoty klientů dostanou úplně jinou dimenzi. Navíc v kombinaci s off-screenovými aktivitami si klient na skutečné zákazníky může fyzicky ‚sáhnout‘. ‚Značka ideál‘ je spot na plátně, doplněný například samplingem nebo podobnými aktivitami.“

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále