Venkovní reklama vyniká mezi ostatními mediatypy hned dvěma „nej“.
Venkovní reklama generuje nejlevnější online aktivaci a je druhá v pořadí v zapamatovatelnosti u veřejnosti. Ta ji navíc podle průzkumu „OOH Activation Study 2023“ (viz box) vnímá nejpozitivněji ze všech typů médií, která reklamu nabízejí.
Venkovní reklamu si lidé pamatují
Bezesporu obrovskou výhodou venkovní reklamy pro inzerenty je, že jí nelze uniknout. Jako součást venkovního prostoru oslovuje lidi ve veřejném prostoru, jejich přirozeném, každodenním prostředí. Podle výzkumu více než dvě třetiny populace denně vychází ven z domu, ať již do zaměstnání, na nákupy, nebo míří za volnočasovými aktivitami.
„Z hlediska zaznamenání nějaké reklamy je venkovní reklama hned na druhém místě po televizní reklamě a na úrovni zaznamenání videoreklamy na počítači. Nějakou venkovní reklamu zaznamenalo v posledním měsíci téměř sedm z deseti dospělých lidí ve věku nad osmnáct let a skoro čtyři pětiny těch, co žijí ve velkých městech nad sto tisíc obyvatel. Častěji je zaznamenána mladšími respondenty a osobami s vysokoškolským vzděláním. Její viditelnost a dosah ji činí efektivním nástrojem pro budování povědomí o značkách nebo produktech,“ vysvětluje Hana Friedlaenderová ze společnosti Nielsen.
O tom, že lidé vnímají venkovní reklamu jako efektivní mediatyp z hlediska zásahu a zaznamenání, svědčí i vysoká míra souhlasu s názorem, že při výběru vhodného místa funguje venkovní reklama skvěle. S tímto názorem se ztotožnily téměř tři čtvrtiny dotázaných.
Nejlevnější online aktivace
Z hlediska online aktivace, což znamená následné vyhledávání informací o inzerovaných produktech nebo službách na internetu, se venkovní reklama podle průzkumů dlouhodobě ukazuje jako cenově nejefektivnější nástroj. Za jedno procento aktivovaných zaplatí klienti ve srovnání s ostatními mediatypy nejméně.
Konkrétně ze současného výzkumu vyplývá, že ačkoliv na základě reálných dat je podíl z celku investic do reklamy v případě venkovní reklamy nejnižší (3 %), na online aktivaci participuje výrazně více (přesně 16 %). „To znamená, že online aktivace v důsledku zhlédnutí reklamy vyjde v OOH nejlevněji ze všech mediatypů, které mají vyšší podíl reklamních investic, a to včetně internetu,“ shrnuje výsledek Hana Friedlaenderová.
Nejlepší vnímání reklamy veřejností
Primát získala venkovní reklama v průzkumu mezi veřejností v otázce, na kolik ji reklama v různých typech médií obtěžuje. Venkovní reklama je nejméně obtěžujícím typem ze všech mediatypů. Je to dáno mimo jiné i tím, že lidem sledování reklamy při cestování vadí méně než při jiných aktivitách spojených se zábavou nebo vyhledáváním informací, což potvrzují i výsledky výzkumu.
Na pozitivní vnímání venkovní reklamy lidmi poukazuje i fakt, že více než dvě pětiny z nich si myslí, že může být i příjemným vizuálním prvkem veřejného prostoru. „Navíc venkovní reklamu vnímají nejen jako nosič komerční reklamy, ale velký podíl lidí, konkrétně jedenasedmdesát procent, sdílí názor, že venkovní reklama může hrát pozitivní roli v podpoře charitativních a veřejně prospěšných organizací, stejně jako může být důležitým prostředkem pro zvyšování povědomí o důležitých společenských a zdravotních tématech,“ upřesňuje Hana Friedlaenderová.
Informace ve článku vyplývají z aktuálního výzkumu „OOH Activation Study 2023“, který zpracovala agentura Nielsen ve spolupráci se společností ResSolution. Do výzkumu zaměřeného na efektivitu reklam byly zahrnuty všechny mediatypy včetně internetu. Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI), respondenti byli vybíráni z Českého národního panelu, velikost vzorku byla 2003 respondenti (internetové populace) 18+. Sběr dat proběhl od 19. října 2023 do 24. října 2023.