Pět let žil reklamní a vydavatelský byznys nejistotou, co nastane, až Google odstraní soubory cookies z prohlížeče Chrome. Hledala se řešení, jak se bez sledování chování uživatelů na internetu obejít. V pondělí Google překvapivě oznámil, že podpora cookies neskončí.
Technologický gigant publikoval „aktualizovaný přístup“, který má dát právo volby do rukou uživatele. „Namísto zrušení souborů cookies třetích stran bychom v prohlížeči Chrome zavedli novou funkci, která by lidem umožnila informovanou volbu platnou pro celé jejich procházení webu, kterou by mohli kdykoli upravit,“ uvedl Anthony Chavez, viceprezident pro Privacy Sandbox s tím, že o této nové cestě teď bude Google diskutovat s regulátory.
„Jsme zklamáni, že Google změnil své plány, protože blokování cookies třetích stran by bylo pozitivním krokem pro spotřebitele. Přesto nadále vybízíme prostředí digitální reklamy, aby přešlo na soukromější alternativy k souborům cookies třetích stran a neuchylovalo se k neprůhlednějším formám sledování,“ reagoval Stephen Bonner, zástupce komisaře ICO (Information Commissioner’s Office).
Google sliboval ukončení podpory souborů cookies třetích stran od roku 2019. Pod tlakem regulátorů i reklamního odvětví své plány několikrát odložil – naposled letos v dubnu. Teď je zařízl úplně, i když Privacy Sandbox chce rozvíjet dál. „Stále má potenciál dosáhnout požadovaných výsledků,“ uvedl Chavez.
Současně s publikováním překvapivého kroku reklamní tým Google, který působí odděleně od týmu Chrome, zveřejnil první výsledky testování služby Privacy Sandbox. Podle nich má platforma v určitých oblastech potenciál být alternativou k reklamě založenou na cookies. Privacy Sandbox uspěl v replikaci výdajů na reklamu a návratnosti investic inzerentů. Naopak méně účinná byla služba při retargetingu. Nedávný test společnosti Criteo však nastínil celou řadu nedostatků. Včetně toho, že by vydavatelé mohli přijít až o 60 procent příjmů.