Téměř pětina lidí v Česku má nízký index digitálního zdraví a nevyužívá technologie tak, aby byla dlouhodobě v pohodě. Projekt O2 Digitální zdraví to chce změnit.
Operátor O2 postavil svůj nedávno představený nový komunikační koncept na čtyřech strategických pilířích, k nimž patří podpora rovnováhy využívání technologií tak, aby pomáhaly digitálnímu zdraví.
„Skoro 60 procent mladých lidí má pocit, že tráví na mobilu až moc času. A přiznávají, že ne vždy používají technologie tak, aby se díky nim cítili v pohodě. Proto se O2 rozhodlo zaměřit dlouhodobě na digitální zdraví, a to nejen svých zákazníků. Tato oblast se stává jedním ze základních pilířů společnosti, které chceme do budoucna rozvíjet,“ připomíná ředitel marketingu O2 David Daneš.
Odkazuje na výzkum, který pro O2 realizovala agentura NMS Market Research. Testovala 1900 lidí všech věkových kategorií na reprezentativním vzorku české populace. „Výzkum ukázal, jak moc je digitální zdraví palčivým, a přesto často opomíjeným tématem. Z výsledků vidíme, že nízký nebo velmi nízký index digitálního zdraví má v Česku 1,7 milionu lidí,“ uvádí Tereza Friedrichová z výzkumné agentury NMS Market Research a doplňuje: „Hůře jsou na tom mladší ročníky. Mladí do 34 let na mobilu tráví více než šest hodin denně. To je o tři hodiny a dvacet minut více, než sami chtějí. V on-line prostoru zahánějí nudu, hledají odreagování a zlepšení nálady, nic z toho ovšem často nepřichází. Po delším čase na telefonu trápí téměř 87 procent z těchto lidí pocity nervozity a stresu.“
Na základě výzkumu a odborných poznatků spouští společnost O2 kampaň „Mám to ve své moci. Technologie mi nevládnou, já vládnu jim“. Její součástí je i test digitálního zdraví jak pro zákazníky operátora přes aplikaci Moje O2, tak pro všechny ostatní na webu digitalnizdravi.cz. Na základě výsledků pak zájemci dostanou personalizované tipy na zlepšení.
Prvním a nejzásadnějším krokem k nápravě je ale uvědomění si, jak moc necháváme digitální svět, aby nás ovládal. Digitální rovnováha není jen o tom, kolik hodin strávíme online. Důležitější je kvalita stráveného času a také dostatečně naplňující offline život. „Digitální detox nebo zákaz telefonu či počítače dlouhodobě nefunguje. Základním stavebním kamenem digitálního zdraví a udržitelného přístupu k technologiím zůstává sebereflexe a rovněž uvědomění si toho, jaké pocity v nás online svět vyvolává,“ vysvětluje Jana Klusáková Seďová, ředitelka organizace Replug me Education, která se touto problematikou dlouhodobě zabývá. Její organizace se do projektu O2 zapojila stejně jako Slovenská akademie věd a Národní ústav duševního zdraví. Koncept projektu a kampaně má na svědomí slovenská agentura Elite – Monday Lovers a kampaň poběží online a na sociálních sítích.
Experimenty na ambasadorech
Kampaň je podložená i experimenty, které všechna zjištění ověřují v praxi. Na vlastní kůži jimi prošli ambasadoři projektu – Ben Cristovao, Naomi Adachi, Týnka Šlingrová a Petr Švancara, kteří mobil skoro nepustí z ruky. „Přichystali jsme si na ně sadu nástrojů, kterými jsme měřili jejich reakce – napojili jsme je na EEG headset, sledovali jejich srdeční rytmus, pohyb očí, reakce zorniček i jejich kůže,“ popisuje experiment neurověděc Petr Adámek z Národního ústavu duševního zdraví, který je jedním z odborných garantů kampaně.
Ukázalo se, že i když si často myslíme, jak s telefonem v ruce odpočíváme, opak je pravdou – mozek pracuje naplno. „Viděli jsme, že technologie jsou sice skvělým pomocníkem, jak být s lidmi ve spojení, osobní setkání ale přinášejí mnohem intenzivnější prožitky. Zkoumali jsme i to, jak se srovnáváme s lidmi na sociálních sítích nebo jak pracujeme s produktivitou a multitaskingem – a zda jsme ho vůbec schopni. Zkrátka oblastmi, se kterými občas bojujeme úplně všichni,“ doplňuje Adámek a zmiňuje čtyři experimenty, jimiž ambasadoři prošli a O2 je bude postupně zveřejňovat. Prvním z nich je Ben Cristovao, který se zaměřil na relaxaci.
Projekt navazuje také na dlouhodobé aktivity vzdělávacího portálu O2 Chytrá škola. „Chceme, aby lidé bez ohledu na věk používali technologie ke svému prospěchu, aby jim usnadňovaly život a pomáhaly, nikoli, aby se z jejich používání cítili pod tlakem nebo ve stresu. Proto pravidelně pro základní školy i dětské domovy vypisujeme grantové výzvy, které lze čerpat i na projekty, které podporují digitální zdraví,“ říká ředitelka Nadace O2 Dominika Herdová.
Nadace O2 už granty podpořila 270 škol a domovů, rozdělila přes 25,5 milionu korun a proškolila téměř 82,5 tisíce pedagogů, dětí a rodičů. V rámci svých aktivit teď navíc Nadace O2 vyvinula i pomůcku pro výuku pro školy i rodiče – vlastní hru NetKnights, která vedle základů bezpečného chování na internetu nebo problematiky fakenews upozorňuje i na to, jak moc důležité je myslet na digitální zdraví. Hra bude pro širokou veřejnost dostupná v červnu letošního roku.