Vzdělávací institut pro Moravu s podporou Jihomoravského kraje a studiem B tým spustil kampaň vyzývající rodiče, aby se zajímali o duševní zdraví dětí.
Filmový trailer na novou nekorektní komedii „To za nás nebylo!“, která si utahuje z chování puberťáků, získal na Facebooku přes půl milionu zhlédnutí během necelých dvou týdnů. Oblíbili si ho zejména rodiče. Tak se podařilo oslovit cílovou skupinu kampaně VIM – Vzdělávacího institutu pro Moravu s podporou Jihomoravského kraje. Oslovit má totiž právě rodiče, kteří bagatelizují duševní zdraví svých dětí.
„Čtvrtou nejčastější příčinou úmrtí ve věku mezi 15-19 lety je sebevražda,“ říká v novém videu herečka Barbora Seidlová, která měla společně s hercem Michalem Isteníkem ztvárnit hlavní roli v nové komedii. Video navazuje na filmový trailer, nicméně žádný film do kin nepůjde. Herci pomocí konkrétních mrazivých dat upozorňují na rostoucí duševní problémy mladých. I původní filmové plakáty změnily svou podobu, uvádějí děsivá čísla a vyzývají rodiče, aby se zajímali o duševní zdraví svých dětí.
Dvoufázovou kampaň VIM vytvořilo brněnské brandingové studio B tým. Nové video i plakáty vedou na web tonebylo.cz, kde rodiče najdou informace, jak poznat, že je u dětí něco v nepořádku, jak to řešit a na koho se případně obrátit.
„Často se nám mladí lidé svěřují, že jim rodiče odmítají pomoc nebo jejich obtíže zlehčují. Nebo reagují tak, že jejich trápení třeba i nevědomky prohlubují. Zpočátku malé problémy mohou přerůst v závažná onemocnění. Stejný problém vnímají i odborné organizace,“ vysvětluje motivace projektu Jana Holomčík Leitnerová, radní Jihomoravského kraje pro sociální a rodinnou politiku. Kampaň pracuje s tezí, že duševní zdraví je stejně tak důležité jako to fyzické a volně navazuje na úspěšnou kampaň Těžká hlava, jež byla zaměřená na mladistvé.
Proč se ale kampaň rozhodla tvářit jako filmový trailer na fiktivní komedii z rodinného prostředí? „Lidé ve vybrané cílové skupině jsou rezistentní vůči kampaním a výzvám z veřejného sektoru. Získali jsme si jejich pozornost jinak a nalákali je na rodinnou komedii. V traileru ukazujeme situace, které by mohly naznačovat, že děti řeší nějaké trápení a rodiče ho přehlížejí. Zpracování je to komediální do doby, než ukážeme mrazivá fakta,“ říkají autoři kampaně Barbora Magulová a Josef Káles ze studia B tým. Odkazují na to, že počet psychických problémů u teenagerů v posledních letech strmě roste.
Filmový trailer s B týmem natočili videotvůrci Daniela Bielčíka. Podle tvůrců kampaň ošálila i média, která psala o nové nekorektní komedii, aby týden poté opravila své zprávy a informovala o nové kampani. Údajně se nikdo z nich nezlobil, protože šlo o dobrou věc.
Druhá fáze kampaně bude probíhat do poloviny května prostřednictvím reklam na sociálních sítích a reklamních nosičích v ulicích Brna a všech okresních městech.