Reklama
Megaboard

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.

„Počet dezinformací šířených online stále roste. Často jsou to koordinované kampaně, které se snaží ovlivnit například nadcházející volby,“ uvedl koordinátor projektu Demagog.cz Petr Gongala. I proto byla kampaň spuštěna před blížícími se evropskými volbami. Projekt Demagog.cz bude navíc i před těmito volbami posilovat své kapacity pro ověřování virálního obsahu. „V rámci naší spolupráce s Facebookem jsme jen od počátku roku 2023 označili v České republice přes 861 000 nepravdivých či jinak zavádějících příspěvků. Uživatelé zároveň dostali od Facebooku automatickou notifikaci s odkazem na naše podrobné fact-checkové články,” doplňuje Gongala.

Lukáš Kutil, datový analytik Středoevropské observatoře digitálních médií (CEDMO), poznamenává: „Z dostupných sociologických dat, která si necháváme pravidelně měřit, vyplývá, že většina české veřejnosti vnímá šíření dezinformací jako vážný problém. Tento pocit v posledních pěti měsících dokonce zesiluje. Lidé rovněž vnímají možná bezpečnostní ohrožení České republiky v důsledku šíření dezinformací, a i z toho důvodu potom např. souhlasí i s určitou formou státní regulace médií šířících neověřené informace. Projekt Demagog.cz je v rámci CEDMO naším klíčovým fact-checkerem. Věříme, že jeho osvětová kampaň přispěje k oslovení ještě širšího okruhu veřejnosti, který např. dosud neshledal důvod k samostatnému zamyšlení nad negativními dopady dezinformací.“

Celá mediální kampaň se opírá o příběh, v němž hlavní postava (které svou tvář propůjčil herec Jan Slovák) uvěří falešnému výbuchu jaderné zbraně v televizním vysílání. „Pro úspěch kampaně bylo klíčové zobrazit odlehčenou formou, jak moc nás neověřené informace mohou ovlivnit v našem každodenním životě. V kampani proto sledujeme reakci protagonisty na falešné záběry a eskalaci situace do absurdních rozměrů,“ zdůrazňuje Alexander Hilli z Behold Pictures, která reklamní spot pro projekt Demagog.cz připravovala.

Spot se v příštích týdnech opakovaně objeví nejen na obrazovkách České televize a ve vybraných kinech v rámci kinoreklamy, ale bude také dostupný na všech hlavních online platformách, včetně Instagramu, Facebooku, YouTube a na nejnavštěvovanějších zpravodajských portálech.

V rámci kampaně byl vytvořen i speciální web, kterým projekt Demagog.cz prezentuje některá zjištěná sociologická data. Zároveň lze na webu nalézt seznam ověřených výroků většiny českých politiků, aktuálně šířené dezinformace na sociálních sítích a některé další informace.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále