Reklama
Megaboard

Zapojte do vedení firmy mladé, jestli si je chcete udržet

Na Cannes Lions byla poprvé v roce 2022, letos Jip van de Meent z pódia ukazovala agenturám cestu, jak si získat a udržet mladé talenty. Jako vánoční dárek zpřístupňujeme celý rozhovor s ní, který vyšel ve speciálním vydání MAM 26-27/2023 z festivalu kreativity.

Při svém vystoupení jste vyzvala agentury, aby do svého vedení vzaly juniora. Není to příliš odvážné?
Ano, jsou s tím spojené výzvy a není to bez problémů. Jestli chce ale agentura ukázat, že jí záleží na mladých talentech, a chce být připravena na budoucnost, měla by to zkusit. Je potřeba mít dobrého juniora s jasnou vizí a talentem pro spolupráci a také správný management toho člověka. Firmě to pak dodá skvělý vhled do toho, jakými směry by se mohla vydat. Bylo by skvělé, kdyby se nad tím alespoň jedna agentura zamyslela.

Také jste řekla, že je třeba nově definovat úspěch. Proč?
Dnešní šéfové vyrostli v jiném světě než Gen Z. Dříve bylo běžné pracovat od nevidím do nevidím — obětoval se aktuální čas pro budoucnost, příslib svobody, možnosti koupit si dům a podobně. Moje generace ale žije v jiné realitě. Na co se můžeme těšit, když svět bude i kvůli klimatické krizi a růstu nákladů úplně jiný? Nemáme tu „udičku“ šťastné budoucnosti, proto chceme více svobody hned a starší generace o nás říkají, že jsme netrpěliví, nespokojení nebo líní. Chceme něco dělat a měnit okamžitě, i kvůli tomu třeba častěji měníme místa. Úspěch dříve vycházel z tvrdé práce do vyhoření, to se začíná měnit. Proto je potřeba nově definovat věci jako úspěch v kariéře, už nejde jen o odpracované roky, jestli jste CEO nebo manažer.

„Nemáme tu ‚udičku‘ šťastné budoucnosti, proto chceme více svobody hned a starší generace o nás říkají, že jsme netrpěliví, nespokojení nebo líní. Chceme něco dělat a měnit okamžitě, i kvůli tomu třeba častěji měníme místa.“

Jak by se to mělo odrazit ve fungování agentur?
Říká se třeba o nás, že jsme přecitlivělá generace. To není pravda, jen o věcech přemýšlíme jinak. Tajemstvím úspěchu v lákání a udržení mladých talentů je podle mě v tom, aby firmy naslouchaly našemu úhlu pohledu, uznaly ho a využily. Měly by nás více zapojit, aby se myšlení GenZ odráželo v produkované práci, ale i v provozu agentury, v osobním přístupu k talentům, jejich rozvoji. To jsou klíčové věci. Ano, i férová mzda je důležitá, ale asi ještě důležitější je, když budete uznávat hlas a přínos práce mladých talentů. Že jim dáte možnost říkat své názory, že je nezastrčíte někam do rohu k rutinní práci.

Dělá to tak Dentsu Creative Amsterodam?
Nechci se za ně chlubit, ale je to tak. Ještě před rokem a půl jsem pracovala jako producentka, ale táhlo mě to spíše ke strategické práci. Napsala jsem do Dentsu Creative, a po několika pokusech mě přijali. Dva měsíce po nástupu jsem pracovala na projektu pro místní školu a manažer projektu se mě zeptal, jestli jsem si jistá svou prezentací. Když jsem se ptala, co tím myslí, řekl mi, že budu klientovi návrh prezentovat, vždyť jsem ho přeci napsala. A to jsem vlastně o strategii věděla „kulové“! Dva měsíce na to jsem prezentovala s naším CEO Borisem Nihomem v mezinárodním tendru. Kdyby došlo k nějakém zádrhelu, vždy do toho mohl vstoupit. Taková je tu kultura, dostáváme velký prostor, možnost dělat chyby, z kterých se učíme. Vždy je tu někdo, kdo je pomůže napravit. Aniž by se k nám apriori přistupovalo jako k juniorům, máme prostor jimi být.

„Pro mladé talenty je důležitý lidský přístup, vnímání jejich potřeb, možnost se ptát — přece jen reklamní byznys umí být dost děsivý v tom, jak je náročný a konkurenční.“

To zní jako mentoring hozením do vody, ať se naučíte plavat…
Máme tady možnost dělat cokoli, když si o to řekneme. Ale také dostaneme k dispozici nástroje a podporu, abychom toho mohli dosáhnout. To je velmi důležité. Mentoring a management lidí je to nejdůležitější, až za tím jsou zábavné akce, ping-pongové stoly v kancelářích a podobně. Pro mladé talenty je důležitý lidský přístup, vnímání jejich potřeb, možnost se ptát — přece jen reklamní byznys umí být dost děsivý v tom, jak je náročný a konkurenční.

Zní to, jako by ani příliš nezáleželo na mzdě, co třeba flexibilní pracovní doba?
Mzda je a bude důležitá, nejde ale o to si ji odpracovat, spíš ji vnímáme jako uznání práce. Její výše není to, podle čeho bychom si vybírali místo. Pro mě je důležité, že Dentsu Creative dělá skvělé věci, že jsou tu senioři, kteří mi pomohou stát se lepším stratégem. Flexibilita je důležitá, vycházet lidem vstříc v tom, jak chtějí pracovat. Před pár lety jsem byla blízko vyhoření a vím, že někdy potřebuji vypnout. Je pro mě důležité, že cítím prostor pro to, že bych se v budoucnu mohla zeptat, jestli můžu mít den volna jednou za dva týdny. Tady je lidský přístup znát i v tom, že devět z nás má díky Young Dogs možnost jet do Cannes, nemusíme si na to brát volno, protože firma ví, že to pro ni ve výsledku bude mít přínos.

Jste přímo v boardu organizace YoungDogs – můžete ji přiblížit?
Vznikla před 30 lety, kdy se zakladatelé Peter a Jacques jako mladí kreativci chtěli jet inspirovat na Cannes Lions. Zjistili ale, že si nemůžou dovolit vstup. Tak v Amsterodamu vzali motorky, dojeli do Cannes, sundali kalhoty, skočili do fontány před festivalovým palácem a protestovali se zdviženými prostředníčky. Chtěli upozornit, že je festival nedostupný pro mladé, kteří by se přece měli učit od těch nejlepších. Od té doby se YoungDogs snaží učinit festival přístupnějším mladým kreativcům a zároveň jim pomáháme mezi absolvováním studií a nástupem do agentur.

Jakým způsobem pomáháte?
Organizujeme tendry se značkami, kterých se můžou účastnit junioři po studiích před nástupem do agentury. Budují si tím portfolio, kontakty, zkušenosti s briefy a tendry. Pracujeme s lokálními firmami, ale třeba i s Nike Amsterodam. Oslovují nás firmy, jejichž cílová skupina je GenZ, členové komunity YoungDogs. Firmy tak získávají desítky insightů a mladí kreativci stáže i pracovní místa. A každý rok to oslavíme v Cannes.

„Povzbudíme jakoukoli zemi, která si bude chtít založit vlastní YoungDogs. Kdyby do toho někdo z Česka chtěl jít, může se nám ozvat.“

Může se členem YoungDogs stát kdokoli?
Většina z nás je z okolí Amsterodamu, protože tendrů je třeba se účastnit osobně. Máme také pobočku v Belgii. Zároveň pár lidí pracuje na založení YoungDogs v Londýně, což by bylo skvělé. Ale povzbudíme jakoukoli zemi, která si bude chtít založit vlastní YoungDogs. Kdyby do toho někdo z Česka chtěl jít, může se nám ozvat.

Jak jste se vůbec dostala mezi řečníky, když jste byla loni v Cannes Lions poprvé?
Loni jsem čekala, že se vrátím nabitá inspirací. Spousta věcí byla opravdu úžasná, ale něco mě i zklamalo. Třeba to, že aspoň polovina vystoupení a workshopů se týkala generace Z — jak ji oslovit, zaujmout, přesvědčit k nákupu. O všem ale mluvili přinejmenším rodiče GenZ. Říkala jsem si, proč na pódiu nestojíme my z generace Z, když jde o nás?

Tak jste se rozhodla s tím něco udělat.
Po festivalu jsem dala na LinkedIn příspěvek, že se ráda stanu řečníkem, když se nikdo jiný nechce ujmout toho, aby mluvil za generaci Z. Na čas jsem na to zapomněla, než mi s hrůzou došlo, že musím něco udělat. Oslovovala jsem lidi z Cannes zodpovědné za program s tím, že diverzitě festivalu by prospěly i mladší hlasy. Zaujalo je to, ale řekli, že nedostanu prostor jen proto, že jsem mladá, že musím přivézt i opravdu dobrý příběh. Tak jsem se na dva týdny zavřela a pracovala na přednášce. Upřímně, ani jsem nečekala, že můj návrh přijmou, ale stalo se to. Kdyby mi někdo loni v hledišti řekl, že budu za rok na pódiu, hodně bych se tomu smála.

Jip van de Meent
Začínala jako producentka, nejdříve měla stáž ve Vice Media Benelux, pak více než rok působila u agentury Gospooky. Jako producentka skončila, protože ji více lákala strategie. Té se věnuje od března 2022 v agentuře Dentsu Creative Amsterodam. Je také od září 2021 členkou boardu organizace YoungDogs (JongeHonden), která pomáhá mladým kreativcům s rozjezdem kariéry.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále