Duben je měsícem Světového dne knihy, a proto se každoročně věnujeme kampaním zaměřeným na čtení, gramotnost a svět slov.
Když jsem byl nedávno v Londýně, zaujalo mě, kolik lidí v metru četlo tištěné knihy. Neposlouchali audioknihy, ani nečetli na digitálních zařízeních, ale skutečně se začetli do starých dobrých papírových knih. Dokonce jsem viděl chlápka, který si četl, když šel po ulici.
To musí být dobrá zpráva a Publishers‘ Weekly skutečně uvádí, že prodej beletrie loni vzrostl o 4,8 procenta, přičemž prodej fantasy knih se zvýšil o fantastických (ha!) 35,7 procenta díky autorům jako Sarah J. Maasová a Rebecca Yarrosová. Mezitím údaje společnosti Nielsen ukazují, že prodej beletrie se těší dvoucifernému růstu na trzích, jako je Indie (+30,7 %), Mexiko (+20,7 %), Brazílie (+16,4 %) nebo Španělsko (+12,0 %).
Stručně řečeno, knihy nejsou mrtvé. Svět reklamy se rozhodně angažuje v propagaci knih, zlepšování gramotnosti a vyprávění příběhů. Co třeba tato z konce loňského roku, která využívá známé pohádkové padouchy k boji proti podlému spiknutí: cenzuře a zákazu knih. Pochází od organizace Innocean USA a National Coalition Against Censorship.
Když maďarská vláda vyhlásila, že všechny knihy s tematikou LGBTQ+ komunity musí být zapečetěny v igelitu, aby byly „chráněny“ nezletilé osoby, knihkupectví Líra dostalo vysokou pokutu za to, že se tomuto nařízení nepodřídilo. S pomocí VML je tedy obchod zpřístupnil jiným způsobem.
Objevují se obavy, že technologie podkopávají čtení – představa dospívajícího, který místo otáčení stránek hraje videohry –, ale mohou přinést i řešení. Zde je „případovka“ o „The Literacy Pen“, skvělém vzdělávacím zařízení od World Literacy Foundation.
Podívejte se také na knihu „Living Stories“ od společnosti Rethink a kanadského vydavatelství Penguin Random House, která využívá kouzlo konektivity k tomu, aby vás knihy během čtení před spaním ještě více zaujaly.
V Estonsku se v roce 2023 knihkupectví z druhé ruky Raamatukoi obávalo poklesu prodeje knih v celé zemi. S agenturou Tabasco se proto obrátilo na nepravděpodobného zachránce: umělou inteligenci. Nové obrázky generované umělou inteligencí „rozšířily svět“ stávajících knih pro instore a tiskovou kampaň, díky níž se staré tituly staly opět svěžími. O rok později se prodeje zvýšily.
Lidé samozřejmě čtou na internetu – a rádi čtou recenze. Když tedy Wired Italia a TBWA chtěly povzbudit Italy, aby se zúčastnili evropských voleb, propašovaly své poselství na nečekaná místa.
Na závěr uveďme krátký film s nečekaným zvratem, který natočil Ig2 v Quebecu. Závěr je ve francouzštině, ale lze jej přeložit takto: „Potěšení ze čtení se předává dál.“