Blueglue a O2 využily možností cílení pomocí komunit, které jim poskytli mikroinfluenceři. Sdělení tak efektivně a neinvazivně dostaly k široké veřejnosti.
V době, kdy velcí influenceři někdy přestávají být dostatečně autentičtí a firmy hledají nové způsoby oslovení zákazníků, získávají na významu menší, úzce profilované osobnosti na sociálních sítích – mikroinfluenceři. Jak ale tento přístup funguje v praxi a může i velké značce jako O2 CZ přinést reálné výsledky?
Nejoblíbenější optický internet v Česku – tak označili Češi v rozsáhlém průzkumu v roce 2024 službu od mobilního operátora O2. Byť to pro poskytovatele nejrychlejšího českého internetu roku 2024 byla skvělá zpráva, výsledky průzkumu přinesly ještě jiný podstatný objev. A totiž, že internet vedený optickými vlákny vnímají Češi jako řešení určené výhradně pro velká města, a to i navzdory tomu, že optickými sítěmi disponuje kolem 53 procent domácností (MPO, listopad 2024).
Protože je O2 intenzivním propagátorem optického internetu, představovalo toto vnímání klíčovou bariéru při rozšiřování do menších měst a venkovských oblastí. Přišli jsme proto společně s kampaní, která měla za cíl edukovat širokou veřejnost a změnit její „mindset“, aby získala povědomí o tom, že optický internet je dnes dostupný všem, nejen obyvatelům velkých měst.
Mikroinfluenceři, makrodopad
Protože O2 chtělo zasáhnout co nejširší spektrum lidí, využili jsme celkem 64 mikroinfluencerů z různých oborů a s odlišnými komunitami sledujících. Každý influencer tak oslovil jiný segment cílové skupiny, například:
▶ Mladé hráče online her, kteří si pamatují pomalý internet.
▶ Fanoušky filmů prostřednictvím influencera s filmovými recenzemi na TikToku.
▶ Milovníky 90. let (profil Pure devadesátky).
▶ Rodiny s dětmi (táta tří dětí, rodinná cílovka).
▶ Automobilové nadšence (Matěj Dvořák z projektu UkažKáru).
▶ Širokou veřejnost přes známé osobnosti – divadelní herce a rozhlasové moderátory.
Proč jsme ale volili větší počet méně známých lidí, než abychom sáhli po hrstce slavných osobností?
Přestože mikroinfluenceři nemají statisíce sledujících, mají obvykle mnohem věrnější komunitu, která jim důvěřuje. Zatímco velcí influenceři přitahují pozornost především svou osobností, mikroinfluenceři jsou více autentičtí a relevantní ve vztahu ke konkrétním produktům a tématům. Díky tomu jsme mohli s každým z nich vytvořit komunikaci na míru jeho cílové skupině ve spojitosti s rychlým a stabilním optickým internetem, která by v případě celebrity sice mohla zasáhnout stejně či více lidí, ale s mnohem nižší mírou důvěryhodnosti a konverze.

Nesmíte se bát výzvy
Pokud se rozhodnete pracovat s velkým množstvím influencerů, neměli byste se bát výzev. Protože obvykle nejsou ještě tolik (zda vůbec) zběhlí v pravidlech a návycích agenturní spolupráce, nevyhnete se občas řešení vzniklých problémů. Zejména se proto připravte na detailní kontrolu obsahu a „wordingu“, abyste si pohlídali, že příspěvek svou myšlenkou jasně a přesně předává sdělení vaší kampaně.
Nám v Blueglue tento aspekt skvěle šlape díky analytickému nástroji, který si „tahá data“ přímo z profilů influencerů přes API social media platforem, a díky němu můžeme nejen jednoduše řešit administrativu, ale hlavně velmi detailně a přesně analyzovat efektivitu komunikace influencerů.
Není totiž nic horšího, než když vám nepoctivý influencer pošle „report“ třeba videa z YouTube s počtem zhlédnutí, a ten vydává za dosah reklamy, nebo si čísla zveličí – a vy pak třeba zjistíte, že reklamu dal až ke konci videa, takže ji reálně vidělo jen minimum lidí.
My v nástroji vidíme zcela detailně, ve které vteřině byla jaká sledovanost obsahu, a tím i kolik lidí „message“ kampaně reálně konzumovalo. Malým zádrhelem zde byl fakt, že někteří influenceři se spolupráce nezúčastnili, protože nechtěli připojit své účty do nástroje, což ale pomohlo filtrovat méně transparentní profily s nespolehlivými údaji o výkonu.
Relevantní obsah přinesl výsledky
Tato kampaň potvrdila, že spolupráce s mikroinfluencery je efektivní a autentický způsob, jak edukovat širokou veřejnost, i když cílíme „na všechny“. Mikroinfluenceři umožnili O2 proniknout do specifických komunit a podpořit vnímání optického internetu jako dostupné možnosti nejen pro velká města, ale i pro menší obce a vesnice.
„Spolupráce s mikroinfluencery nám pomohla přiblížit optický internet lidem po celém Česku. Neinvazivním způsobem jsme oslovili širokou škálu zákazníků pomocí relevantního obsahu nesoucího naši branded ‚message‘. Výsledky jasně ukázaly, že právě autenticita mikroinfluencerů je klíčovým faktorem úspěchu, a proto s nimi budeme v komunikaci našich kampaní pokračovat i nadále,“ doplnila Natália Štefániková, která v O2 CZ působí na pozici „head of digital marketing & sales“.