Česká asociace pojišťoven s kampaní Národní den bez spěchu potřetí zpomaluje Česko

© ČAP

Už potřetí v řadě Česká asociace pojišťoven (ČAP) upozorňuje prostřednictvím kampaně Národní den bez spěchu na rizika spojená s nepřiměřenou rychlostí na silnicích. Osvětová iniciativa, jejímž hlavním cílem je změnit zažité návyky a přimět Česko ke zpomalení, letos vrcholí symbolickým datem 23. dubna.

Kampaň se opět objevuje na silnicích, ve veřejném prostoru, na internetu i v klasických médiích. Její hlavní poselství zůstává stejné: zbytečný spěch za volantem zabíjí a každá minuta navíc může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Česká asociace pojišťoven si i pro letošní kreativu kampaně a online komunikaci vybrala agenturu McCann, o PR celého projektu se stará komunikační agentura Hero & Outlaw.

Letošní ročník navazuje na silný kreativní koncept z předchozích let a opět pracuje s motivem „13 minut“, odkazujícím na dokumentární film 13 minut režiséra Víta Klusáka, který mapuje skutečné příběhy lidí, jejichž životy ovlivnila nepřiměřená rychlost.

Právě tolik lze při běžné cestě mezi Prahou a Brnem ušetřit překročením rychlosti o zhruba 20 km/h – a právě taková rychlost mnohdy rozhoduje o životě a smrti. V kontextu celého života pár minut nic neznamená, ale snaha ušetřit je rychlou jízdou může mít fatální následky. Kampaň necílí jen na řidiče, k iniciativě se i letos hlásí desítky firem, školy, úřady i známé osobnosti.

„Každý, kdo věří, že dohánět čas za volantem je hazard, se k nám může přidat – stačí sdílet náš manifest nebo se inspirovat našimi tipy, jak zpomalit,“ říká Milada Veselá, vedoucí komunikace ČAP.

„I letos věříme, že rozmanitost partnerů a jejich aktivit pomůže myšlenku zpomalení dostat k široké veřejnosti. Důležitost této osvěty vnímá i prezident republiky Petr Pavel, a proto se k iniciativě také chystá připojit. Významně se zapojuje a spolupracuje rovněž hlavní město Praha,“ dodává.

V předchozím ročníku zaujala akce veřejnost i média například symbolickým zastavením hodin na pražském orloji, které doprovázelo zvonění smrtky za každý zmařený život. I to se letos na připomínku obětí těchto nehod znovu uskuteční.

V tomto roce budou veřejnost oslovovat nové nápadité formáty – kampaň se rozšířila do budov institucí, ale také do digitálního prostoru, včetně sociálních sítí a webu, kde se veřejnost může seznámit s manifestem i konkrétními možnostmi, jak se přidat.

„Celá kampaň nemá moralizovat, ale informovat. Zpomalit o 13 minut není žádná ztráta. Je to investice – do vlastního života, do bezpečnosti rodiny, do ohleduplnosti vůči ostatním,“ uvádí agentury Hero & Outlaw a McCann k letošnímu Národnímu dni bez spěchu.

„Do komunikace jsme zapojili složky integrovaného záchranného systému, které jsou ústředními hrdiny nejen dopravních nehod, ale také našeho hlavního spotu. Prostřednictvím manifestu, dopravních odborníků i příběhů tragických nehod a jejich viníků se snažíme apelovat na veřejnost, že nespěchat je v pořádku,“ dodávají.

Kampaň získává stále silnější podporu i ze strany institucí a známých značek. Již potřetí se zapojuje Fotbalová asociace České republiky (FAČR).

„FAČR podporuje kampaň Národní den bez spěchu již třetí rok po sobě. Považujeme to za velmi přínosný projekt, zvlášť v dnešní uspěchané době. Jsme rádi, že nositelem naší podpory je MOL Cup a že zapojení asociace právě konkrétně při semifinále poháru podpořily i kluby, MOL a Oneplay Sport,“ říká Petr Fousek, předseda FAČR a člen VV UEFA.

Společnost Liftago přispívá změnou ve svém provozu – symbolickým prodloužením čekací doby o minutu. „Zapojením do Národního dne bez spěchu chceme ukázat, že klid a ohleduplnost v dopravě jsou pro nás zásadní. Naši řidiči se nikam neženou na úkor kvality, dodržují pravidla a dbají na pohodový průběh každé jízdy,“ říká CEO Liftaga Radek Svíčka.

„Prodloužením čekací doby z pěti na šest minut symbolicky připomínáme, že spěch na silnicích nemá místo. I minuta navíc může přispět k větší pohodě a menšímu stresu. Tato iniciativa je pro nás přirozenou příležitostí, jak podpořit myšlenku klidnějšího a bezpečnějšího provozu,“ doplňuje.

Mezi partnery letošního ročníku patří i BMW, pobočky banky a pojišťovny ze skupiny ČSOB, Rekola, Allianz a Svaz pekařů a cukrářů, ale i mnoho dalších.

Předchozí ročníky Národního dne bez spěchu zaznamenaly výrazný ohlas i u mezinárodní veřejnosti a odborníků. Projekt získal několik významných ocenění a řadu institucí inspiroval k jejich vlastním aktivitám na podporu zodpovědného a bezpečného chování na silnicích.

Nespěchejte – za volantem ani v životě. Národní den bez spěchu není jen o jedné kampani nebo jednom datu v kalendáři. Je to výzva ke změně myšlení, ke klidu, k větší ohleduplnosti. Každý z nás může začít u sebe – ať už jako řidič, spolujezdec, nebo chodec. Změna začíná u každého z nás. Zpomalte. Má to smysl.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-20

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-20

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Beats for Love
úkolníček
Vojta Kotek

MAM Exkluzivně v časopise

Doğu Kir
Novinářské fórum 2025
Pod svícnem
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

T-Mobile tendr rytiri 01_nový web-otvírák - 2025-05-13T164541
MAM Souboj spotů duben
Linda Bui a Nhi
Holba
T-Mobile tendr rytiri 01_nový web-otvírák - 2025-05-13T164541
MAM Souboj spotů duben
Linda Bui a Nhi
Holba