POS nosiče k shopper marketingu neodmyslitelně patří. Trend rychlého vývoje v oblasti digitalizace a zpracování dat však nabírá na obrátkách, říká Pavel Kozler, výkonný ředitel Knowinstore.
Jak hodnotíte letošní rok z hlediska počtu instore kampaní a jejich inovací?
Knowinstore má za sebou další úspěšný rok. Těší nás rostoucí zájem zadavatelů o komunikaci v místě prodeje jak ze strany stávajících, tak i nových klientů.
Realizovali jsme nespočet kampaní v rámci moderního trhu, a to jak v super- a hypermarketech, tak ve specializovaných prodejnách. Vedle standardních komunikačních nástrojů jsme od A do Z úspěšně zrealizovali i několik spotřebitelských soutěží.
Přibyly v roce 2024 nějaké novinky v portfoliu POP nosičů a v instore marketingu jako takovém?
Vždy se snažíme klientům nabídnout něco nového a držet se aktuálních trendů. Mezi ně patří v poslední době nástroje, které se snaží oslovit hned několik smyslů zákazníka.
V instore marketingu je kladen důraz zejména na zprostředkování co nejintenzivnějšího pozitivního zážitku nakupujícím. K tomu neodmyslitelně patří péče o příjemné prostředí v obchodě a edukace zákazníků.
Obecně se klade větší důraz na kulturu nákupního procesu jako celku, což je krok správným směrem. Pokud bude prodejce kontinuálně budovat loajalitu svých zákazníků, budou se k němu nadále a rádi vracet.
Na toto téma se zaměřila i nedávná konference POPAI Forum, na které jsme se jako společnost podíleli.
Jak si shopper marketing stojí jako mediatyp? A našel si již své stálé místo v rámci mediamixu zadavatelů?
Shopper marketing není ještě stále, ve srovnání s ostatními mediatypy, na mediálním trhu zcela etablován a všemi marketéry automaticky přijímán. Meziročně investice do tohoto nástroje rostou procentuálně ve dvouciferných číslech. Jeho potenciál je ale obrovský a jsme stále na začátku. Nabízí sice stále nové formáty, materiály a technologie, ale neexistuje jednotný systém pro jeho implementaci.
Chybí standardizovaná metodika pro jeho prodej a proto se obtížně zařazuje do mediamixu. Každý řetězec používá jinou skladbu nosičů, odlišné názvosloví a aplikuje různorodé podmínky například u produkce. Naší snahou je edukovat všechny zapojené strany a standardizovat postupy při prodeji a realizaci instore kampaní.
Budoucnost tedy bude ve sjednocení a zjednodušení procesů při realizaci kampaní?
Ano a nejen to. Na významu nabývá digitalizace. Komunikace se zákazníky je z tohoto hlediska postavena na několika pilířích, mezi které patří digitální nástroje – například obrazovky, čtečky –, programatická reklama, zpracování dat, zákaznická aplikace včetně věrnostního programu, propojení s ostatními mediatypy.
S tím vším úzce souvisí i termín „retail media network“, jehož cílem je dosáhnout 360stupňové platformy pro marketing v retailu. V tomto směru jsme na dobré cestě, ale k ideálnímu stavu je ještě daleko. Je třeba doplnit týmy na straně retailerů o zkušené analytiky, dataře a IT specialisty.
V neposlední řadě je důležité nastavit správně monetizační model pro takovou platformu. Kdo to dokáže, bude úspěšný.
S digitalizací retailu tedy již máte jisté zkušenosti…
Troufám si říci, že v oblasti digitalizace retailu je Knowinstore průkopníkem a třetím rokem si drží post lídra trhu. Byli jsme první, kdo implementoval bezobslužnou technologii do maloobchodní prodejny a umožnil tak zákazníkům nakupovat zcela svobodně bez omezení otevírací dobou.
Dosud jsme otevřeli několik desítek prodejen v režimu 24/7 a již teď mohu říci, že ani v roce 2025 tempo otevírání takových prodejen nezpomalí. Naopak, čeká nás mnoho výzev v oblasti digitalizace a zpracování dat.