Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Investujme do kategorie, ne do brandů

Nealko kategorie se mění. Jsme v době, kdy práce nealko segmentu cílí na zákazníky aktivněji a hledá nové způsoby vlastní prezentace. Neustále se diskutuje nad tématem brandingu celé kategorie vs. brandování pouze vlastních produktů. Bylo prokázáno, že navýšení prodejů v případě rebrandování celé kategorie dosahují minimálně 20procentního nárůstu, a proto zadavatelé investují do celé kategorie. Z tohoto důvodu jsme zaznamenali větší množství instalovaných regálových systémů na tradičním trhu.

Na českém trhu můžeme vidět nové produkty, jako je nealko pivo, brzy možná také uvidíme balenou kohoutkovou vodu. Nealko roste, ale také se mění trendy nákupu spojené s koronavirem. Prodej dražších balených vod
klesá, zákazníci chodí méně do restaurací (čímž vzniká opět pokles prodejů všech produktů určených do HORECA), rostou levnější vody a také roste prodej sirupů.

Mění se tedy nákupní chování? Krátkodobě určitě ANO.

Reklama
ČEZ

Jaké trendy uvidíme dál? Bude docházet k vytváření brandingů, kdy se spojí pivo s nealkem. Spolupráce více společností má větší efekt a pomáhá rozmělnit náklady na prodejnu. Uvidíme nové typy nosičů — více interaktivních a poutavých. Uvidíme také nové typy akcí spojených s nákupem, více soutěží a silnější podněty vybízející k nákupu? Otázkou je, zdali to bude takto rychlé a zdatyto reakce zhlédneme ještě tento rok.

Čeští marketéři totiž rádi řeší problémové segmenty, které jsou v propadu, místo zaměření se na segmenty, jimž se aktuálně daří. Místo hypermarketů, kde prodeje vod rostou, se zaměří na HORECU, která propadá. POS materiály v HORECE však nenavyšují konzumaci a vlastně ani neexistují takové, které by konzumaci zvýšily.

Takový typ POS zatím nebyl v HORECE prokázán. I přesto investice všech nápojářů do tohoto segmentu budou vysoké z důvodu jeho opětovného nastartování. Čekají nás tedy zásadní inovace? V průběhu následujícího roku uvidíme investice do regálů a endcapů. Endcapy komplexně dotvářejí impulznost kategorie regálů. Budou více interaktivní, více hravé a zároveň maximálně poutavé.

Zadavatelé, kteří je dosud nepoužívali, budou jen marně hledat top místa, která budou již dlouhodobě pronajata. Endcapy budou měnit svou tvář. Budou chtít nabídnout nevšední zážitek a maximálně vybídnout ke koupi. Oproti tomu regály budou stále vypadat stejně. Čtyři police, topper a záda. Nicméně LCD, svícení či holograf může regálový systém krásně obohatit.

Je nutné zákazníky více inspirovat ke koupi a každé další vyrušení se počítá. V obchodech už není kam se dále rozšiřovat. Pokud eliminujeme regály a endcapy, je prostor již pouze na akční čela či akční stojany, které
mohou být tématicky přizpůsobeny prezentovaným novinkám — například nealko pivo, brusinkové vody, neperlivé, kojenecké, atd. … Držím palce všem inovátorům, kteří se pokusí vymyslet nevšední POS, u které jednotlivá provozovna povolí její umístění.

Nealko kategorie má alespoň jednu velkou výhodu: „Pít se bude vždy.“

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)