Mediaboard představil PRIMe – první ucelenou metriku pro měření efektivity a kvality mediální komunikace

Mediaboard uvádí novou metriku PRIMe, která jako první na českém trhu umožňuje měření výsledků mediální komunikace v reálném čase.

Metrika vznikla v souladu s tzv. Barcelonskými principy 3.0 a reflektuje poptávku po jednodušším, ale přitom přesném nástroji pro hodnocení dopadu komunikace, který bude zároveň dostupný širokému okruhu profesionálů. Vyhodnocování dat probíhá automaticky díky AI modelu vyvinutém v Mediaboardu.

„V PR dlouhodobě chyběl nástroj, který by umožnil efektivně a transparentně měřit relevanci a dopad mediálních výstupů. Nejčastěji se používal GRP, jehož interpretace je pro mnohé hůře uchopitelná, nebo AVE, které je ovšem naprosto nerelevantní a z pohledu vyhodnocování mediální komunikace zcela zcestné. Tyto metriky tak samostatně ani společně nedokážou plně vystihnout význam a úspěch mediální komunikace. Jakékoliv pokročilejší výstupy pak byly finančně i časově náročné, a tím pádem dostupné spíše jen pro velké firmy. PRIMe je oproti tomu první metrikou, která dokáže efektivně a transparentně měřit relevanci a dopad mediálních výstupů a zpřístupňuje tato data širokému okruhu marketingových a komunikačních profesionálů,“ říká Zdeněk Jodas, obchodní ředitel Mediaboardu.

Pokročilé metriky s AI vyhodnocováním

PRIMe tvoří čtyři základní pilíře – relevance, sentiment, dosah a kvalita obsahu – které společně přináší výsledné skóre reprezentované jediným číslem. Relevance určuje, zda se mediální zmínka vztahuje ke klíčovým tématům značky nebo kampani. Sentiment sleduje emoční dojem, který u čtenáře zmínka vyvolává – tedy jak pozitivně, negativně či neutrálně působí na vnímání značky.

Dosah kvantifikuje nejen kolik lidí mohl článek oslovit, ale hodnotí i prominentnost umístění informace, exkluzivitu, aktuálnost i tzv. efekt influence. Kvalita obsahu pak reflektuje hloubku pokrytí tématu, přítomnost klíčových sdělení a kontext, v němž se značka v médiích objevuje.

© Mediaboard

Výsledkem je souhrnné PRIMe skóre, které v rozmezí od -100 do +100 sumarizuje dopad výstupu. Veškeré vyhodnocování je automatické a obstarává ho AI model vyvinutý v Mediaboardu. Stejně jako u jiných AI systémů je možné model učit – jednotlivé pilíře lze u konkrétních výstupů upravit manuálně, což zajišťuje vyšší přesnost a plně automatizované vyhodnocení v budoucnu.

„O PRIMe jsme přemýšleli prakticky od doby, kdy jsme s Mediaboardem začínali, protože měření výsledků mediální komunikace je v oboru věčným tématem. Vždy jsme proto chtěli přijít s objektivním a přesným nástrojem pro hodnocení medializace značky. Překážkou v efektivitě ale byla nutnost manuálního zadávání jednotlivých hodnot skóre. Díky rozmachu AI a našemu vlastnímu vývoji v posledních letech jsme konečně takový nástroj mohli vytvořit,“ vysvětluje Zdeněk Jodas z Mediaboardu.

První metrika srozumitelná napříč firmou

Předností PRIMe je, že z něj může těžit nejen PR tým při interním vyhodnocování výsledků, ale přináší jednoduchý a srozumitelný nástroj i pro ostatní důležité osoby, kterých se komunikace značky týká. Agenturám díky automatizaci výrazně ulehčí vyhodnocování i prezentaci výsledků, marketingové oddělení získá v reálném čase relevantní data pro řízení strategií i kampaní a managementu se do rukou konečně dostane metrika, které porozumí a která dává smysl. Jak totiž ukázal loňský průzkum Mediaboardu mezi odborníky z českých firem, polovina z nich výsledky mediálních kampaní měří pouze sporadicky, nebo vůbec.

„Velkou roli hraje právě komplikovanost stávajících metrik a způsobů vyhodnocení, které nejsou snadno uchopitelné pro jiná oddělení nebo vedení firem. V mnoha firmách pak PR reporty zůstávají nepochopené, končí v šuplíku a dál se s nimi nepracuje nebo vůbec nevznikají. PRIMe je v tomto jiný. Je to první metrika, která se dívá na měření medializace optikou klienta a přispívá tak k posilování pozice PR v organizaci,“ uzavírá Zdeněk Jodas.

Na tvorbě PRIMe se podíleli odborníci z oblasti PR i datové analytiky, včetně zástupců Asociace strategické komunikace a vztahů s veřejností (ASCOPA). Metrika byla zároveň ověřena v praxi během spolupráce se společností Ikea, která stála od počátku u jejího vývoje a testovala ji na jednom ze svých projektů.

Metrika PRIMe je navržena v souladu s Barcelonskými principy 3.0 – mezinárodně uznávanými standardy pro měření komunikace. To znamená, že její hodnocení zahrnuje jak kvantitativní, tak kvalitativní aspekty a reflektuje skutečný vliv PR na reputaci a obchodní cíle.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345