NielsenIQ: Češi se i v době rostoucích cen vrací k prémiovým produktům

V prvním čtvrtletí tohoto roku jsme na českém trhu pozorovali dynamické změny. Navzdory stabilní a relativně nízké inflaci v České republice se cenová hladina rychloobrátkového zboží zvýšila více než dvakrát rychleji než jaká byla obecná míra inflace v tomto období.

Jsme na počátku nové inflační vlny? A jak spotřebitelé reagují na rostoucí ceny? Nebo se opět oddáváme dražším a prémiovým produktům? Projděte si výsledky výzkumu společnosti NielsenIQ.

Spotřebitelská důvěra v Evropě

Spotřebitelská důvěra postupně roste, ale stále zůstává daleko pod úrovní před pandemií a obdobím ekonomických a geopolitických výzev.

Optimismus mezi českými spotřebiteli

Čeští spotřebitelé jsou optimističtější než obyvatelé většiny ostatních evropských zemí, a to napříč jednotlivými ukazateli, zejména co se týká očekávání příjmů domácností a očekávání cenového vývoje.

Trh s elektronikou a zbožím dlouhodobé spotřeby

Tento sektor se pomalu zotavuje z předchozího propadu, způsobeného odkládáním nebo rušením nákupů během období vysoké inflace. Zatímco sektory jako IT nebo SDA (malé domácí spotřebiče) výrazně rostou, spotřební elektronika, MDA (velké domácí spotřebiče) a telekomunikace táhnou výkon dolů.

Prémiové segmenty v T&D

Nicméně mezi spotřebiteli je patrná ochota kupovat prémiové produkty, přičemž inovace produktů jsou přímo spojeny s prémiovostí. Prémiové segmenty předstihují růst kategorií v mnoha sektorech, příkladem mohou být OLED televizory, herní notebooky, trouby ovládané aplikací či hlasem, plně automatické kávovary s funkcí cold brew nebo multifunkční horkovzdušné fritézy.

Růst trhu FMCG

Trh s rychloobrátkovým zbožím nadále roste, přičemž růst je tažen zejména zvyšující se cenovou hladinou.

Růst cenové hladiny se od poloviny roku neustále zrychluje, v prvním kvartálu roku 2025 pak překračuje hranici. Navzdory tomu řada odvětví roste i objemově, což také naznačuje, že spotřebitelé přecházejí k prémiovým produktům.

E-commerce and řetězcové drogerie

E-commerce a řetězcové drogerie rostou v Česku nejrychleji, následované supermarkety a diskonty. Naopak hypermarkety a prodejny s menší prodejní plochou (tzv. tradiční trh, do 400 m2) aktuálně nejsou na růstové trajektorii.

Faktor ovlivňující výběr obchodu

Výběr obchodu se stává pro nakupující důležitějším, přičemž více než čtyři z deseti českých nakupujících jsou ochotni prozkoumávat nové maloobchodní možnosti. Zatímco počet věrnostních programů stále roste, Češi jsou méně loajální a stále méně nakupujících se drží pouze jednoho obchodu.

Shrnutí

S pozitivním vývojem ekonomiky pozorujeme změny v nákupním chování. Spotřebitelská důvěra se zlepšuje, Češi se řadí do první třetiny Evropy z hlediska aktuálního sentimentu a očekávání.

Sektor elektroniky a zboží dlouhodobé spotřeby se pomalu zotavuje z předchozího propadu, způsobeného odkládáním nebo rušením nákupů v reakci na vysokou inflaci a pokles kupní síly. Nicméně u nakupujících je patrná ochota kupovat prémiové produkty napříč mnoha kategoriemi, přičemž inovace produktů jsou přímo spojeny s prémiovostí. Trh s rychloobrátkovým zbožím (potraviny a drogerie, FMCG) zažívá růst, který, i když by mohl být vnímán jako poháněný čistě rostoucími cenami, je spíše tažen návratem spotřebitelů k prémiovým produktům a značkám.

Nejenže Češi vyhledávají prémiové produkty, ale také považují za prémiový svůj čas. To je patrné z rostoucí popularity nákupních formátů, které šetří čas při nakupování, jako je e-commerce a menší obchody jako jsou supermarkety a diskonty.

Spotřebitelé tedy hledají nejen vyšší kvalitu, ale také pohodlí při nakupování.

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-18

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-18

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Vojta Kotek
Algoritmus
Otvírák na web - Vašek (1)

MAM Exkluzivně v časopise

Tom Roach
Marketing Festival 2025
Mikoláš Bílek
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

AR25_boom
becherovka_spot
Linda Bui a Nhi
(ant)
AR25_boom
becherovka_spot
Linda Bui a Nhi
(ant)