V prvním čtvrtletí tohoto roku jsme na českém trhu pozorovali dynamické změny. Navzdory stabilní a relativně nízké inflaci v České republice se cenová hladina rychloobrátkového zboží zvýšila více než dvakrát rychleji než jaká byla obecná míra inflace v tomto období.
Jsme na počátku nové inflační vlny? A jak spotřebitelé reagují na rostoucí ceny? Nebo se opět oddáváme dražším a prémiovým produktům? Projděte si výsledky výzkumu společnosti NielsenIQ.
Spotřebitelská důvěra v Evropě
Spotřebitelská důvěra postupně roste, ale stále zůstává daleko pod úrovní před pandemií a obdobím ekonomických a geopolitických výzev.

Optimismus mezi českými spotřebiteli
Čeští spotřebitelé jsou optimističtější než obyvatelé většiny ostatních evropských zemí, a to napříč jednotlivými ukazateli, zejména co se týká očekávání příjmů domácností a očekávání cenového vývoje.

Trh s elektronikou a zbožím dlouhodobé spotřeby
Tento sektor se pomalu zotavuje z předchozího propadu, způsobeného odkládáním nebo rušením nákupů během období vysoké inflace. Zatímco sektory jako IT nebo SDA (malé domácí spotřebiče) výrazně rostou, spotřební elektronika, MDA (velké domácí spotřebiče) a telekomunikace táhnou výkon dolů.

Prémiové segmenty v T&D
Nicméně mezi spotřebiteli je patrná ochota kupovat prémiové produkty, přičemž inovace produktů jsou přímo spojeny s prémiovostí. Prémiové segmenty předstihují růst kategorií v mnoha sektorech, příkladem mohou být OLED televizory, herní notebooky, trouby ovládané aplikací či hlasem, plně automatické kávovary s funkcí cold brew nebo multifunkční horkovzdušné fritézy.

Růst trhu FMCG
Trh s rychloobrátkovým zbožím nadále roste, přičemž růst je tažen zejména zvyšující se cenovou hladinou.

Růst cenové hladiny se od poloviny roku neustále zrychluje, v prvním kvartálu roku 2025 pak překračuje hranici. Navzdory tomu řada odvětví roste i objemově, což také naznačuje, že spotřebitelé přecházejí k prémiovým produktům.
E-commerce and řetězcové drogerie
E-commerce a řetězcové drogerie rostou v Česku nejrychleji, následované supermarkety a diskonty. Naopak hypermarkety a prodejny s menší prodejní plochou (tzv. tradiční trh, do 400 m2) aktuálně nejsou na růstové trajektorii.

Faktor ovlivňující výběr obchodu
Výběr obchodu se stává pro nakupující důležitějším, přičemž více než čtyři z deseti českých nakupujících jsou ochotni prozkoumávat nové maloobchodní možnosti. Zatímco počet věrnostních programů stále roste, Češi jsou méně loajální a stále méně nakupujících se drží pouze jednoho obchodu.

Shrnutí
S pozitivním vývojem ekonomiky pozorujeme změny v nákupním chování. Spotřebitelská důvěra se zlepšuje, Češi se řadí do první třetiny Evropy z hlediska aktuálního sentimentu a očekávání.
Sektor elektroniky a zboží dlouhodobé spotřeby se pomalu zotavuje z předchozího propadu, způsobeného odkládáním nebo rušením nákupů v reakci na vysokou inflaci a pokles kupní síly. Nicméně u nakupujících je patrná ochota kupovat prémiové produkty napříč mnoha kategoriemi, přičemž inovace produktů jsou přímo spojeny s prémiovostí. Trh s rychloobrátkovým zbožím (potraviny a drogerie, FMCG) zažívá růst, který, i když by mohl být vnímán jako poháněný čistě rostoucími cenami, je spíše tažen návratem spotřebitelů k prémiovým produktům a značkám.
Nejenže Češi vyhledávají prémiové produkty, ale také považují za prémiový svůj čas. To je patrné z rostoucí popularity nákupních formátů, které šetří čas při nakupování, jako je e-commerce a menší obchody jako jsou supermarkety a diskonty.
Spotřebitelé tedy hledají nejen vyšší kvalitu, ale také pohodlí při nakupování.