Každý druhý uživatel sociálních sítí je má za důležitý zdroj zpravodajství, říká studie

Pozice sociálních sítí je v současném mediálním světě silná – už skoro polovina jejich uživatelů (a zároveň konzumentů zpráv na nich) je považuje za důležitý zdroj zpravodajství. Vyplývá to z výzkumné studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace.

Data agentury ResSolution Group získaná ve spolupráci s Nielsen ukazují, že mírná nadpoloviční většina alespoň týdenních konzumentů zpráv si pro ně chodí přímo na stránky zpravodajských webů, případně do aplikací, avšak už více než pětina (22 %) je konzumuje rovnoměrně ze zpravodajských webů/aplikací a ze sociálních sítí.

Na 12 procent se pak dostává ke zprávám pouze na sociálních sítích. Tendence konzumace na sítích je výraznější, čím jsou respondenti mladší a čím nižší mají vzdělání.

Že jsou pro ně sociální sítě důležitým zdrojem zpravodajství, dnes deklaruje skoro polovina uživatelů, kteří týdně využívají nějakou síť a sledují zde zpravodajství. I přesto ale více než polovina zároveň nepovažuje žádnou ze sítí za svůj hlavní zpravodajský zdroj.

Pro 27 procent je hlavním zpravodajským zdrojem Facebook (což je v ČR i obecně nejvyužívanější síť na týdenní bázi), až daleko za ním je Instagram s 11 procenty a třetí místo patří YouTube, který takto označilo pět procent dotázaných.

„Situace se však zásadně mění mezi 15–24letými, kteří výrazně častěji považují některou ze sítí za svůj hlavní zdroj zpráv (69 %). Téměř polovina jich v této souvislosti uvedla Instagram. Jeho význam ale s rostoucím věkem velmi rychle klesá, což dělá z 15–24letých jedinou skupinu, která jej výrazněji považuje za svůj hlavní zpravodajský zdroj. Oproti zbytku dotázaných mladí v tomto kontextu i mnohem méně zmiňují Facebook, který deklarují všechny starší skupiny přibližně stejně často,“ doplňuje garantka studie Kristýna Kamlarová, šéfka pro data a insighty v ResSolution Group.

Jsou ale sítě pro uživatele důvěryhodným zdrojem zpráv? Když vyloučíme síť X, pro kterou nebyl ve výzkumu dostatečně velký vzorek týdenních uživatelů sledujících zde zpravodajství, vypadá to, že v otázce důvěryhodnosti si nejlépe vedou sítě společnosti Meta, jmenovitě Instagram (33 %) a Facebook (30 %) – i když ani tak jejich čísla nejsou nijak vysoká.

TikTok považuje za důvěryhodný zdroj zpráv 25 procent jeho uživatelů. Že jim Instagram přinese zprávy, o kterých by měli vědět, je pak přesvědčeno 38 procent dotázaných, stejně jako v případě Facebooku. U TikToku se na to spoléhá 31 procent respondentů.

S rostoucím vzděláním mají respondenti menší tendenci považovat Facebook za důvěryhodný zdroj zpravodajství. Respondenti bez maturity častěji než ti vzdělanější uvádějí, že se v poskytování zpráv spoléhají na Instagram a důvěřují mu.

Zajímavý je také pohled na aktivity spojené se zpravodajstvím na sociálních sítích. Podíváme-li se na data o sledování zpráv z oficiálních kanálů zpravodajských médií (v alespoň týdenní frekvenci), zjistíme, že na Facebooku navštěvují čtyři z deseti jeho týdenních uživatelů (kteří zde zároveň sledují zpravodajství) profil nějakého zpravodajského média. Přibližně polovina zde kliká na odkazy zpravodajských médií.

Na Instagramu sleduje více než polovina jeho uživatelů příspěvky na účtech zpravodajských médií a 45 procent sleduje příspěvky osobností ze zpravodajství/publicistiky. Na TikToku sleduje videa zpravodajských médií 41 procent jeho uživatelů a skoro polovina sleduje videa osobností ze zpravodajství.

Důležitou roli v šíření zpráv na sítích ale hrají samotní uživatelé – kromě sledování třeba tím, že zpravodajské články sami sdílejí do své sítě, nebo se aktivně zapojují do diskuzí k článkům a podobně.

Na Facebooku registruje sdílené zpravodajské příspěvky svých kontaktů 43 procent jeho týdenních uživatelů. Zhruba pětina se jich dále hlásí ke komentování sdílených zpravodajských článků a téměř stejný podíl aktivně na svém osobním účtu sdílí zpravodajské články.

Na Instagramu komentuje zpravodajské příspěvky 15 procent uživatelů. Na TikToku pak více než polovina respondentů lajkuje či sdílí videa osobností ze zpravodajství a zhruba čtvrtina komentuje videa zpravodajských médií.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-8

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-8

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

iStock_téma_CX propast_nový web-otvírák - 2025-02-22T182251
iStock_lupa_pismena_SEO_hledani_nový web-otvírák (92)
kina

MAM Exkluzivně v časopise

Jakub Otava
AI Restart
Renault
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

nova_O2
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Penny prsa
nova_O2
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Penny prsa