Reklama

Studie ResSolution Group: čtvrtina online Čechů se cíleně vyhýbá zpravodajství

Od období pandemie dochází k zásadnímu poklesu pravidelné konzumace zpráv. Významná část online publika sleduje zpravodajství spíše sporadicky, nebo se od něj dokonce zcela odklání. Taková jsou zjištění studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace agentury ResSolution Group.

Studie zaznamenala od posledního sběru dat v době covidové pandemie procentuální pokles v pravidelné konzumaci zpravodajství. Část pravidelných konzumentů se přesunula do segmentu spíše sporadických čtenářů/sledujících, a nebo například snížila počet zdrojů či témat, které vyhledává.

Poměrně výrazné je v současnosti i zastoupení online uživatelů, kteří se zpravodajství jako takovému cíleně vyhýbají – aktuálně jich je necelá čtvrtina. Až polovina se pak vyhýbá vybraným zpravodajským tématům. Nejčastějšími důvody jsou, že je aktuální zpravodajství nezajímá nebo nebaví (39 %), často zmiňovaným důvodem je ale i to, že jsou zpravodajská témata příliš negativní nebo depresivní (29 %).

Reklama

Digitální platformy zůstávají hlavním zdrojem

Denní konzumenti zpráv na elektronických zařízeních stále většinově preferují chodit si pro tento typ obsahu na zpravodajské servery – platí to jak u uživatelů počítačů, tak smartphonů a tabletů.

Nainstalovanou aplikaci některého ze zpravodajských webů využívá přibližně desetina uživatelů smartphonů a podobný podíl uživatelů tabletů. Zprávy ze souhrnu zpravodajství v e-mailu čerpá nejčastěji osm procent uživatelů počítačů či notebooků, u smartphonů to jsou čtyři procenta a u tabletů jde o necelou desetinu.

O notifikace většina uživatelů nestojí

Co se týče konkrétně zpravodajských aplikací, většina jejich uživatelů (62 %) má u nich upozornění na zprávy vypnuté. A jaké typy upozorňování tedy uživatelům aplikací nejvíce vyhovují? Nejčastěji je to notifikace ke každé nové či zajímavé zprávě (13 %), zatímco upozornění pouze na zásadní zprávy (breaking news) preferuje šest procent uživatelů. Dalším deseti procentům nejvíce vyhovují večerní přehledy daného dne.

Z podcastů vedou rozhovory

Důležitou platformou pro šíření zpravodajství jsou také podcasty, jejichž nabídka se na českém trhu v posledních letech významně rozrostla. Nějaký typ podcastu poslouchá denně 11 procent internetových uživatelů, týdně pak dalších 20 procent.

Obecně nejposlouchanější jsou rozhovory (poslouchá je polovina alespoň občasných posluchačů podcastů), následované odbornými podcasty (mezi něž se řadí naučné, profesní a podobné pořady; 39 %) a zábavnými či komediálními podcasty.

Z čistě zpravodajsko-publicistických formátů se nejvýše umístily publicistické podcasty na aktuální témata, jako jsou komentáře, politické kauzy a podobně, které poslouchá čtvrtina posluchačů.

Reklama
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_6

MAM Exkluzivně v časopise

Adam Lazár
Jan Weisshäutel, Sprint
Unicorn Army

MAM Téma čísla

kina
Návrh bez názvu-8
spot_Nezapoment_ceska filharmonie_nový web-otvírák (63)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Pokáč Partners Banka
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Pokáč Partners Banka