Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Heureka eCommerce Insider: optimistický růst české e-commerce ve třetím kvartálu roku 2024

I třetí čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující růst v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se, po úspěšných předchozích dvou kvartálech, podařilo udržet pozitivní trend.

Třetí čtvrtletí tohoto roku skončilo s celkovým nárůstem tržeb +5 procent. Z pravidelné analýzy Heureka eCommerce Insideru navíc vyplývá, že se mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1389 Kč.

Přestože srpen byl kvůli letním dovoleným nejslabším měsícem, září přineslo oživení trhu a zájmu zákazníků. Silná zářijová čísla, podpořená podzimními slevovými akcemi, zajistila lepší celkové výsledky ve srovnání s loňským rokem.

Reklama
Know

„Data společnosti Heureka potvrdila, že česká ekonomika ožívá. E-commerce sektor však mohl dosáhnout lepšího výsledku, pokud by nedošlo ke zpomalení zájmu zákazníků o online nákupy v hlavních prodejních kategoriích, jako je třeba spotřební elektronika. Některé kategorie naopak zaznamenaly zajímavý růst díky specifickým okolnostem a událostem, jako jsou vládní dotační programy nebo klimatické podmínky,“ říká David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Prodeje ovládly rozmary letního počasí

Solární boom se viditelně nevyhnul ani Česku. Solární a fotovoltaické komponenty, které vzrostly o skvělých 462 procent, se již podruhé staly nejúspěšnější kategorií čtvrtletí. Slunce hrálo velkou roli i v dalších online nákupech. V důsledku extrémně teplého léta zaznamenaly produkty jako mobilní klimatizace nárůst poptávky o 38 procent a domácí ventilátory o 32 procent. Následné letní přemnožení hmyzu vedlo k růstu zájmu o lapače a odpuzovače o 44 procent. Po slunci přišla bohužel voda a kvůli zářijovým povodním se zvýšila poptávka po záložních zdrojích energie, kdy například elektrocentrály zaznamenaly nárůst o 90 procent. S povodněmi souvisí i růst vyhledávání odvlhčovačů vzduchu, které poskočily o 62 procent.

Překvapivým letním skokanem je zrnková káva (70 %), jako důsledek obav zákazníků z budoucího zdražení kávy způsobené letošní neúrodou. Oproti tomu nadále klesá zájem o hit covidových let – automatické kávovary (-16 %). Na začátku září začal platit zákaz provozování neekologických kotlů na pevná fosilní paliva, což společně s dotacemi státu, vygenerovalo 51procentní nárůst zájmu o nové kotle.

David Chmelař, generální ředitel Heureka Group, k tomu dodává: „Celkově letní počasí ovlivňuje e-commerce jak poklesem prodejů v důsledku dovolených a outdoorových aktivit, tak i zvýšenou poptávkou po produktech spojených s teplem. Lidé tráví více času venku a méně se věnují online nákupům,“ a dodává: „Z našich dat je také vidět, že lidé stále více porovnávají ceny, vyhledávají nejlepší nabídky a viditelně čekají na předvánoční slevy.“

Nedařilo se spotřební elektronice

Největší pokles zaznamenaly herní konzole s propadem o 48 procent. Na trhu není žádný nový model a poptávka zdá se být nasycena. Oproti loňskému roku klesala i další spotřební elektronika. Zájem o mobilní telefony klesl přes léto o 19 procent, u chytrých hodinek pak o 25 procent. Jindy silná kategorie sluchátek klesla přes léto o 14 procent. Zákazníci viditelně vyčkávají na novinky, které budou uvedeny na podzim, v dalším čtvrtletí před Vánocemi.

Překvapením tohoto letního čtvrtletí je snížení poptávky po bazénech, která klesla o 30 procent, avšak zájem o bazénové příslušenství nadále roste. Třeba bazénové vysavače vyrostly o 46 procent.

I přes pokles v některých kategoriích zůstává spokojenost českých zákazníků s e-shopy stabilně vysoká, s hodnocením 95,99 procenta za Q3 2024. „E-shopy pochopily, že aby si zákazníky dlouhodobě udržely, musejí se co nejvíce snažit uspokojit jejich potřeby, a to jak před samotným nákupem, tak i po něm. Nabízejí tedy stále kvalitnější doplňkové služby, což se odráží ve stále vysoké spokojenosti zákazníků,” říká David Chmelař.

Zájem uživatelů na Heureka.cz | Zdroj: Heureka.cz,
Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)