Češi patří mezi evropskou špičku v on-line nákupech, 78 procent obyvatel ČR v posledním roce alespoň jednou nakoupilo na internetu. Téměř 40 procent ze všech nákupů Češi provedli na zahraničních e-shopech, zájem o zahraniční nákupy rychle roste především u mladé generace.
Za nákupy na web přitom pravidelně vyrážejí všechny generace, minimálně jednou v posledním roce nakoupil i každý třetí senior.
Čtyři z pěti Čechů nakoupili v posledním roce on-line, vyplývá to z nejnovějších dat Eurostatu. Internet přitom pravidelně využívá 93 procent obyvatel České republiky starších 15 let. V obou statistikách patří Češi mezi evropskou špičku.
„České on-line prostředí prošlo turbulentními roky. Prudký nárůst on-line nákupů během covidu vystřídal následný radostný návrat do kamenných obchodů. A s navazujícím prudkým růstem inflace a cen energií Češi nákupy omezili obecně. V posledních měsících po dlouhé době fungujeme stabilně bez různých ‚černých labutí‘, vývoj on-line byznysu ovlivňuje jen trh, nikoli externí vlivy,“ domnívá se Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice.
Trh podle něj nyní bude ovlivňovat především konsolidace a nástup velkých agregátorů. „V České republice je nyní okolo 50 tisíc e-shopů, to je na obyvatele prakticky nejvíc v Evropě. Malé e-shopy budou pomalu končit, v konkurenci velkých agregátorů a agresivních velkoskladů z Číny nebudou mít pro klienty velkou přidanou hodnotu,“ domnívá se Tomáš Čupr a zmiňuje nejen velká tržiště, ale i cenovou politiku čínských obchodů s oblečením.
Rychlý nárůst vlivu zahraničních e-shopů potvrzuje v aktuální studii i Eurostat. Podle něj Češi pouze v 61 procentech případů využili domácí e-shopy, dalších 24 procent byly nákupy v rámci Evropské unie. „Zahraniční nákupy v rámci EU budou zpravidla patřit právě velkým tržištím typu Allegro nebo Kaufland,“ vysvětluje Tomáš Čupr.
A 12 procent ze všech nákupů pochází z mimoevropských zemí. U mladé generace
do 25 let je přitom podíl mimoevropských nákupů výrazně vyšší, tvoří 25 procent ze všech objednávek, o rok dříve to přitom bylo jen 15 procent. „Prudký nárůst především u mladé generace způsobil raketový vstup čínských prodejců jako jsou Shein nebo Temu. Právě tyto obří obchody s agresivní cenovou politikou zcela ovládly trh. Zajímavé přitom je, že při těchto nákupech už (nejen) mladou generaci netrápí bezpečnost, ekologická stopa ani lidská práva, ale zajímá je jen široký výběr a nízká cena,“ podotkl Tomáš Čupr.
Kromě oblečení je na internetu největší zájem o hračky, elektroniku, kosmetiku a v posledních letech se naplno rozjely on-line objednávky jídla.
Stále větším problémem se podle Tomáše Čupra stává i bezpečnost on-line nákupů. Tu Češi podle něj stále podceňují, ať se to týká ochrany osobních dat nebo přístupů k platebním metodám. „Různých internetových podvodů, často velmi rafinovaných, stále přibývá. Doporučení je proto jediné: nakupovat pouze na prověřených serverech a sdílet jen to nejnutnější,“ uzavřel Tomáš Čupr. Zranitelní jsou přitom především senioři. Každý třetí Čech starší 65 let na internetu pravidelně nakupuje, právě senioři se přitom často řídí jen cenou, nikoli bezpečností nebo hodnocením daného e-shopu. V tomto ohledu je zajímavé, že plná 4 procenta nákupů Češi provedli na e-shopu, u kterého ani není známa země původu.
Češi v on-line nákupech patří mezi nejaktivnější v Evropě, více nakupují jen obyvatelé Skandinávie či Nizozemci, průměr v EU je 70 procent. Naopak výrazně menší dosah má zatím on-line byznys v jižní Evropě. V Rumunsku, Řecku či na Kypru nakupuje on-line jen každý druhý. „Není to přitom způsobeno dostupností internetu, ta je na podobné úrovni jako u nás. Jižanské národy ale pořád více sázejí na osobní kontakt a nakupování pro ně zůstává příležitostí k sociální interakci,“ domnívá se Tomáš Čupr.
Podle nejnovějších statistik Eurostatu využívá v České republice internet pravidelně 93 procent lidí starších 15 let, před 10 lety to bylo 81 procent. I v nejstarší sledované věkové skupině nad 65 let přitom internet používá 68 procent lidí. „Kdo chce, internet za rozumnou cenu už dávno má. Největší změnou v on-line byznysu je v posledních letech způsob doručování, on-line nákupům přispělo především masivní rozšíření výdejních míst a boxů,“ uzavírá Tomáš Čupr.
V celé EU využívá internet 92 procent lidí, 70 procent alespoň jednou ročně nakupuje on-line. Každý pátý pak při nákupu on-line zaznamenal nějaké potíže, zpravidla se zpožděnou dodávkou či doručením jiného než objednaného zboží. Dvě procenta nakupujících pak přiznávají, že se přímo staly obětí podvodu.