Reklama
Megaboard

Online reklama atakuje hranici 60 miliard korun, vzrostla o 5 procent

Na růstu online reklamy se podle nejnovější zprávy SPIRu podílela display reklama a reklama ve vyhledávání. Rostl také programatický nákup display reklamy.

V součtu ceníkových a čistých cen dosáhl objem internetové reklamy od zadavatelů v roce 2023 částky 59,5 miliardy korun. Jedná se o dosud nejvyšší naměřené investice od roku 2008. Údaje MAM poskytlo Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), které každoročně zveřejňuje výzkum inzertních výkonů internetové reklamy, jenž pro něj realizuje agentura Median.

V roce 2022 se výdaje do online reklamy přiblížily 57 miliardám korun a jejich meziroční růst dosáhl 18 procent. Pro rok 2023 byl očekávaný sedmiprocentní růst, z aktuálních dat vyplývá růst pětiprocentní. Odhad růstu z roku 2022 pro rok 2023 byl historicky nejnižší především v důsledku nepříznivé ekonomické situace a dopadům inflace a skutečnost ukázala, že se i naplnil.

„V roce 2023 jsme čelili ekonomickému útlumu a dvouciferné inflaci a očekávali jsme proto jen mírný růst investic do onlinu. Což čísla z výzkumu inzertních výkonů potvrzují. Ačkoli se ekonomická situace zlepšuje, online reklama zažije letos turbulentní období v souvislosti s ohlášeným koncem podpory cookies třetích stran, proto poprvé v historii měření není možné odhadnout další vývoj, jako jsme to dělali v minulých letech,“ komentoval výsledky předseda předsednictva SPIR Michal Hanák.

Podíly jednotlivých forem
Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (42,2 mld. Kč v kombinovaných cenách). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google Ads a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama. Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 16,1 miliardy korun v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,2 miliardy korun v ceníkových cenách.

Na růstu se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+6 %) a reklama ve vyhledávání (+3 %). Z pohledu způsobu obchodování inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o sedm procent.

Nejistota ve spojitosti s cookies třetích stran
Vzhledem k bezprecedentním změnám v online reklamě, které v souvislosti s avizovaným ukončením podpory cookies třetích stran ve svém celosvětově dominantním webovém prohlížeči Chrome opakovaně oznamuje společnost Google, SPIR nezveřejňuje odhad růstu pro rok 2024.

„Postup dominantní společnosti Google okolo prohlížeče Chrome právem kritizují vedle SPIR také další asociace, včetně například IAB Tech Lab. Dosavadní kroky společnosti Google v souvislosti s cookies třetích stran vytváří na reklamním trhu obrovskou nejistotu pro vydavatele a inzerenty, kteří stále neznají všechny podrobnosti, jak bude řešení po ukončení podpory cookies třetích stran definitivně vypadat,“ doplnil Michal Feix, místopředseda předsednictva SPIR.

Výzkum
Výzkum probíhal v lednu a únoru 2024 a zapojili se do něj internetoví provozovatelé, mediální, digitální a specializované agentury, reklamní síť i přímí inzerenti. Metodika výzkumu a její úpravy pro rok 2023 jsou popsány na webu inzertnivykony.cz.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále