Reklama
Megaboard

Rychlé módě se kvůli její (ne)udržitelnosti vyhýbá jen šest procent Čechů

Více než třetina Čechů se vyhýbá rychlé módě, ale naprostá většina z nich tak nečiní kvůli udržitelnosti, ale pro její nízkou kvalitu. Zkušenost s nákupem na čínských platformách Shein a Temu pak má jen 35 procent Čechů. Vyplývá to z nedávného průzkumu Glami Fashion (Re)search.

Přestože povědomí o udržitelných praktikách v módním průmyslu roste, udržitelnost zatím není hlavním faktorem, který ovlivňuje rozhodování o nákupu. Přednost má cena. Na otázku, co si myslí o rychlé módě, odpovědělo 29 procent respondentů, že s tímto konceptem souhlasí, dokud je taková móda cenově dostupná. Naopak 31 procent z nich se rychlé módě vyhýbá kvůli nízké kvalitě, zatímco šest procent takové nákupy odmítá kvůli obavám o životní prostředí. Dalších devět procent si uvědomuje související ekologické problémy, ale nemá dostatek finančních prostředků na to, aby nakupovali jinde. 24 procent respondentů stále neví, co si o rychlé módě myslet.

Pouze pro devět procent Čechů je udržitelnost v souvislosti s e-shopy zásadním aspektem. Mezi důležitá kritéria při výběru módního e-shopu zahrnují také slevy na oblíbené značky (35 %), kvalitu za dobrou cenu (35 %), předchozí zkušenost (35 %), doručení domů zdarma (33 %), informace o dostupných velikostech a modelech (30 %), možnost platby na dobírku (24 %), rychlé doručení (24 %), nízké ceny (21 %), dobrou zákaznickou podporu (17 %) nebo delší možnost bezplatného vrácení (14 %).

Za zmínku stojí, že velký počet Čechů se snaží osvojit si odpovědné nákupní chování, i když se potýkají s různými překážkami. Na 36 procent respondentů se při nakupování oblečení a obuvi snaží brát udržitelnost v úvahu, přiznávají však, že rozhodující roli hraje rozpočet. Celkem 24 procent Čechů obecně upřednostňuje ekologické značky a produkty, 15 procent se pak snaží šetřit životní prostředí nakupováním menšího množství produktů. Naopak pro 22 procent není udržitelnost rozhodujícím faktorem.

Zajímavé je, že z těch, kteří se rozhodli nakupovat méně, by jich 56 procent nakupovalo více oblečení, kdyby měli více finančních prostředků, oproti 31 procentům, kteří by své nákupní návyky neupravili. „Tato rozporuplná data naznačují, že ačkoli čeští spotřebitelé o udržitelnosti mají povědomí, omezené finanční prostředky jsou v současnosti překážkou nákupu udržitelných výrobků. Cílem módních značek by tedy měla být převážně cenová dostupnost širšímu okruhu spotřebitelů. V praxi ale víme, že toto řešení tak jednoduché není,“ komentuje výsledky Eliška Hynková, brand a PR manažerka vyhledávače módy Glami.

Velké pozornosti se dnes těší mezinárodní nákupní platformy, zejména asijské. I přesto pouze 35 procent Čechů uvádí, že nakoupili oblečení prostřednictvím Shein nebo Temu, zatímco 62 procent zkušenost s těmito platformami nemá a tři procenta respondentů si to přesně nepamatuje. „Agresivní nástup asijských e-commerce gigantů je alarmující a vzhledem k makroekonomické situaci a s ní souvisejícími rostoucími náklady na oblečení a obuv je pochopitelné, že se lidé obracejí na tyto služby. Dlouhodobý dopad na ostatní hráče v oblasti (nejen) módní e-commerce je již viditelný. Dopad na životní prostředí se teprve ukáže,“ doplňuje Hynková.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále