Spokojený zaměstnanec větší byznys nepřinese. Chtějte spíše ty angažované, říkají zjištění výzkumné agentury Ipsos.
„Zajímá nás, jak jsou naši zaměstnanci spokojeni.“ Takhle zní velice často požadavek klienta při zadávání zaměstnaneckého průzkumu. A jaká je odpověď Ipsosu? „Jistě, spokojenost je důležitá a je to parametr, který poskytne řadu informací, nechcete se ale podívat i na to, jak jsou vaši zaměstnanci angažovaní?“
Pozor na nízkou angažovanost
Naše zkušenosti ukazují angažovanost jako důležitou hodnotu, která zaměstnavateli doplní pohled na zaměstnance. Spokojený zaměstnanec totiž nemusí vždy být v zaměstnání aktivní, loajální. Právě angažovanost ukazuje ochotu zaměstnanců aktivně se zapojit, řešit „něco navíc“ nebo zůstat firmě věrný i pokud se právě tolik nedaří.
Z výsledků nejnovější Ipsos studie Zaměstnanci 2023 vyplývá, že celková spokojenost českých zaměstnanců v posledních letech spíše stagnuje (2023: 73 %). Engagement index, kterým angažovanost zaměstnanců měříme, ale postupně roste (2019: 51 %, 2021: 55 %, 2023: 57 %). To je velmi pozitivní a odráží to skutečný zájem firem o jejich zaměstnance.
Spokojenost jako taková roste téměř lineárně s osobním příjmem zaměstnance, spokojenější jsou ti na vyšších pozicích. U angažovanosti již tento trend neplatí. Nejvíce zapojeni jsou zaměstnanci s mírně nadprůměrným platem, nicméně další zvyšování platu již vyšší angažovanost nezajistí. Většina zaměstnanců, která má velmi nízký Engagement index (EI 0–40), pak i uvažuje o změně zaměstnavatele v následujících dvou letech, 27 procent z nich si je změnou zcela jistých.
Jde o strategický krok
Potvrdilo se, že Engagement index je nejsilnější u spokojených zaměstnanců, kteří by neváhali svého zaměstnavatele doporučit, a dále také tradičně u menších firem, kde je osobní aktivita zpravidla více vidět a je i více oceňována.
Angažovanost zaměstnanců je pro firmu cenným ukazatelem, který vydrží déle než momentální spokojenost. Poskytuje celkový pohled na to, jak jsou zaměstnanci spokojeni s jejich prací, jak jsou motivováni dosáhnout cílů firmy a jak vysoko hodnotí svůj přínos pro firmu. Toto jsou stěžejní faktory, které vedou k vyšší produktivitě, nižší fluktuaci a větší loajalitě k firmě. Přechod od měření pouhé spokojenosti k měření angažovanosti zaměstnanců tedy představuje strategický krok směrem k efektivnějšímu řízení lidských zdrojů.
Chcete vědět, jak angažovaní jsou vaši zaměstnanci? A jak podporou angažovanosti přispět k lepším obchodním výsledkům firmy? Rádi s vámi vše prodiskutujeme.