Projekt chce vzdělávat veřejnost o problematice domácího násilí, kterou má v legislativě zastřešit jeden zákon.
Kampaň zaměřená na problematiku domácího násilí „Pod svícnem“ odstartovala těsně před koncem června. Spolupracovali na ní odborníci z politické, komerční, odborné i neziskové sféry. Jejím cílem je především edukace veřejnosti v problematice domácího násilí ruku v ruce s návrhy na legislativní změny.
Autorkou myšlenky a konceptu kampaně je Michaela Studená z agentury Commlab, podle které název projektu vychází z pořekadla „Pod svícnem je největší tma“. „Poukazuje na to, že k největšímu ohrožení může docházet tam, kde to nikdo nečeká. Kde se máme cítit bezpečně. Za dveřmi našich domovů,“ říká Studená.
Spoluautorka projektu a poslankyně za STAN Barbora Urbanová dodává: „Chceme ukázat, že domácí násilí se netýká pouze žen, ale též mužů, seniorů a především dětí. Obsahuje také veškeré formy ekonomického, fyzického, psychického a sexuálního násilí, které se děje za dveřmi našich domovů.“
Na projekt upozorňují vizuály, o které se jako kreativní ředitelka postarala Soňa Daňková ze studia Ginger & Fred ve spolupráci s ilustrátorkou Alicí Slavíčkovou. Postaveny jsou na ručně psaných větách vycházející z reálných příběhů. Různě široké a roztřesené řádky mají umocňovat vyznění. „Pro dokreslení atmosféry a dodání ‚reálnosti‘ je doplněný buď syrovými černobílými fotografiemi nebo ilustračními předměty. Logo jsme naopak volili zcela minimalistické, aby zbytečně nebralo pozornost psanému textu, nicméně bylo dostatečně výrazné a zapamatovatelné. To celé je zarámované v bílém rámečku á la polaroid, který podtrhuje autentičnost,” vysvětlila Daňková.
Jedním z cílů kampaně je prosazení jednoho zákona, který zastřeší problematiku domácího násilí, kterou v současné legislativě řeší více než desítka různých zákonů. Jak na tiskové konferenci uvedla poslankyně Urbanová, zákony by měl být předložen buď přes Úřad vlády, na čemž spolupracuje náměstek ministra spravedlnosti Karel Dvořák (STAN) a Veronika Ježková, odborná garantka právních služeb v organizaci ProFem.
„Je třeba dotáhnout slabá místa v legislativě, ač se ochrana obětí domácího násilí v poslední době významně posunula, jako například že jsou oběti domácího násilí brány jako zvlášť zranitelné oběti,“ uvedla během představení projektu Ježková s tím, že zákon by mohl představit drobné legislativní změny, které budou moci napravit systémové chyby.
Do projektu je pak zapojena i Alice Hejzlarová z LP Legal, podle níž je například potřeba právní definice domácího násilí, která se bude prolínat všemi odvětvími a relevantními zákony.
Kampaň počítá i s podporou influencerů, například už při představení projektu ho podpořila Markéta Lukášková, spisovatelka, autorka podcastu Příběh, který se opravdu stal a někdejší novinářka.
Projekt zároveň pracuje na průzkumu, který by měl přinést větší vhled do problematiky. Zároveň spouští pod názvem kampaně profily vlastní profily na Facebooku a Instagramu, ale i Petici za bezpečný domov, která žádá kvalitní zákonnou ochranu obětí domácího násilí.
Název Za bezpečný domov nese i několikaletá iniciativa řetězce IKEA vytvořená ve spolupráci s agenturou Triad, která odstartovala s hororovým spotem bojujícím proti domácímu násilí už v listopadu 2020 a po roce představila další pokračování. Vedle toho, že kampaň podporovala edukaci veřejnosti, spolupráci s neziskovými organizacemi a uspěla na mnoha mezinárodních i českých soutěžích, přispěla též ke zmiňovanému zvýšení legislativní ochrany obětí domácího násilí.