Téměř 40 procent Čechů dokáže definovat, co znamená esport. Navíc 21 procent populace se o něj aktivně zajímá a esportové zápasy hraje či sleduje.
Nejoblíbenějšími esportovými tituly jsou v České republice Counter-Strike a League of Legends. Výsledky přinesl průzkum agentury STEM/MARK a České asociace esportu. Průzkumu se zúčastnilo 2009 respondentů starších 15 let.
„Do esportu investuje stále více společností a velký zájem vnímáme u subjektů, které se s tímto odvětvím teprve seznamují. Proto jsme chtěli vytvořit komplexní analýzu toho, jak se chová a vypadá cílová skupina. Díky těmto informacím získají firmy důležité podklady pro svá rozhodování a mohou efektivněji plánovat své marketingové aktivity. Zajímá nás nejenom současná situace, ale chceme sledovat i vývoj cílové skupiny v čase a dlouhodobě tak mapovat české esportové prostředí. Velké poděkování patří společnosti Pragosport, díky které jsme mohli průzkum realizovat,“ popisuje Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu.
V současnosti 4 z 10 Čechů znají esport a umí správně popsat, co tento termín znamená. Skupina takzvaných fanoušků esportů pak tvoří 21 procent populace starší 15 let. Nejčastěji se jedná o diváky, kteří sami nehrají (10,4 %), následují „skalní fanoušci“ tedy hráči, kteří zároveň zápasy sledují (7,5 %). Zbylých 3,1 procenta jsou hráči, kteří zápasy profesionálů nesledují.
Kdo je skalní fanoušek esportu?
Průzkum odhalil, že skalní fanoušci esportu jsou především muži ve věku 15 až 29 let a u esportových přenosů tráví v průměru mnohem více času než skupina „diváků-nehráčů“, čtvrtina z nich dokonce i více než pět hodin týdně.
Průzkum u skalních fanoušků zjistil, že:
- 47 % hraje více než 14 hodin týdně;
- nejčastěji hrají Counter-Strike: Global Offensive (56 %), League of Legends (43 %) a Call of Duty (30 %);
- nejčastěji sledují Counter-Strike: Global Offensive (55 %), League of Legends (41 %) a Call of Duty (20 %);
- 46 % sleduje esportové zápasy 2 až 5 hodin týdně, 29 % maximálně hodinu týdně, 25 % přes 5 hodin týdně;
- 72 % vnímá sponzoring v esportu pozitivně. Reklamy obtěžují pouze 2 % respondentů;