Ve studii Business Creative Report se dařilo kampaním postaveným na inovacích služeb, produktů a v komunikaci.
Společnost AdForum zveřejnila pátou výroční zprávu o kreativním průmyslu, v níž v osmi oborech srovnává nejúspěšnější kampaně, zadavatele a agentury podle toho, jak se jim dařilo ve čtyřicítce světových, regionálních i specializovaných soutěží.
Elektrizované automobily
Podle zprávy Business Creative Report se přehled nejúspěšnějších značek výrazně proměnil. To poukazuje na proměnu celého autoprůmyslu, kde se do popředí dostávají práce věnované elektromobilitě. Zpráva uvádí, že se mezi nejúspěšnější projekty počítají ty zaměřené na značkový obsah a digitální iniciativy.
Nejoceňovanějším spotem je „Upstream“ od Toyoty a agentury Saatchi & Saatchi NY, který inspiruje životním příběhem paralympijské plavkyně Jessicy Long.
Celkově nejúspěšnějšími zadavateli jsou Volvo, Volkswagen, Mini, Toyota a Renault. Z agentur vedou Serviceplan (MEA, UAE), švédská Forsman & Bodenfors, francouzská Publicis Conseil, Saatchi & Saatchi a norská POL.
Lidštější finance
Nejvíce se dařilo projektům, které se snažily finanční služby více přiblížit lidem a zaměřily se na zákaznickou zkušenost. Jako iniciativa True Name od společnosti Mastercard a McCann New York, která umožnila trans lidem používat na kartách jméno odpovídající jejich identitě.
Ta se v přehledu desítky nejlepších kampaní objevila hned dvakrát, s oceněními za film i za spolupráci s bankami. Její tvůrci se zařadili na první místo mezi zadavateli (dál byly v top 5 australská pojišťovna NRMA, Sberbank, StateFarm a HSBC) i agenturami (top 5 doplňují australská CHE Proximity, moskevská Leo Burnett, americká Translation a FP7/DXB ze sítě McCann).
Inovace v jídle
Pořadí v kategorii jídlo a pití určují inovace, které značky z oboru zavedly, aby se vyrovnaly s dopady pandemie. Vévodí jim ale legendární kampaň „Moldy Whopper“ od Burger Kingu a agentur Ingo a David, která kvalitu přírodních ingrediencí burgeru ukázala jeho zplesnivěním.
Burger King se též stal (s šesti nejúspěšnějšími kampaněmi z patnácti) nejoceňovanějším zadavatelem. Následují ho McDonald’s, Michelob Ultra, Oreo a Le Chocolat Des Francais. První pětku agentur tvoří španělská David, newyorská FCB, trojice Ingo, Davida a Publicis, Publicis Italy a TBWA\Paris.
Odvážná krása a zdraví
V tomto oboru se odrážela pandemie tím, že se značky v kampaních zaměřily na pracovníky v prvních liniích během boje s covidem, ale rovněž se projevily inovativní projekty komunikující citlivá témata. To ilustruje i nejúspěšnější kampaň Wombstories pro značku Bodyform/Libresse od AMV BBDO, která zároveň patří k nejúspěšnějším agenturám.
Za ní jsou britská Ogilvy, americká McCann Health, madridská Leo Burnett a americká Area 23. Mezi zadavateli vede Dove, Bodyform/Libresse, Old Spice, Mucinex a LifeStyles Condoms.
Módní luxus
Sektor luxusních značek v aktuální studii ovládly ty zaměřené na módu, zatímco dříve mu vévodily automobilky. V nejlepších spotech se odráží důraz na náročné umělecké pojetí, což reprezentuje nejoceňovanější spot Festive od Burberry a Riff Raff Films, který je velkolepým tanečním číslem.
Pětici nejúspěšnějších zadavatelů doplňují Diesel, Lacoste, Volvo a BMW, v případě agentur pak Publicis Italy, BETC Paris, Forsman & Bodenfors a POL Oslo.
Kreativní retail
Kategorii maloobchodu ovládl stejně jako v případě jídla Burger King s několika projekty od různých agentur (patří mu šest ze sedmi prvních míst, uspěla i osvěžená vizuální identita od agentury Jones Knowles Ritchie). Podle autorů studie se tak ukazuje, že za nejkreativnějšími kampaněmi stojí inspirativní zadavatelé.
V první pětce zadavatelů jsou McDonald‘s, Spinneys, KFC a Poppeyes. Agenturám vévodí trojice Ingo, David a Publicis, za ní jsou španělská David, McCann Paris, londýnská Leo Burnett a americká VMLY&R.
Řešení od technologií
Digitální technologie se dostaly během covidu do popředí, protože pomáhaly lidi zabavit i řešit problémy spojené s dopady pandemie. Zpráva Business Creative Report ale upozorňuje i na to, že technologie pomáhají řešit i jiné problémy. Třeba jako nejoceňovanější kampaň Woojer od Area 23 na přístroj, který pomáhá dětem s cystickou fibrózou čistit plíce s pomocí hudebních rytmů.
Celkově patří mezi nejoceňovanější značky Apple, Samsung, Woojer, Beats by Dr. Dre a Reddit. Mezi agenturami vedou americké Area 23, Smuggler, Translation, 72andSunny a R/GA California.
Nečekaný turismus
Společnosti ze sektoru turistiky a logistiky potřebovaly kreativitu jako sůl, aby se vyrovnaly s dopady pandemie, a tak se dařilo dříve nevídaným a nečekaným projektům. Třeba jako kampani Thai Airways od tamní pobočky Wunderman Thompson, která při zákazu cestování obdarovávala „mílemi zdarma“ za to, že zůstanou doma.
Pětici nejoceňovanějších brandů doplňují Tourism New Zealand, Heetch, Lufthansa a SAS. Agentury potom TBWA\Sydney, novozélandská Special Group, francouzská Marcel a německá Kolle Rebbe.