„Pozornost se tříští názory tisíců ‚odborníků‘. Ale jsem ráda, že žijeme ve svobodné zemi, lidé mají právo nakládat se svou svobodou, jak uznají za vhodné,“ myslí si Jana Zielinski, šéfka Designbloku i cen Czech Grand Design.
Ročenku MAM (vyšla 20. prosince) jsme uvedli tématem, jež se věnovalo pozornosti. Pod označením HOVORY O POZORNOSTI zveřejňujeme do konce roku rozhovory a komentáře odborníků z marketingu, médií a dalších oblastí, kteří nám na toto téma poskytli své názory. Jako pátý publikujeme rozhovor s Janou Zielinski, která je zakladatelkou kreativní agentury Profil Media, jež pravidelně organizuje festival Designblok a ceny Czech Grand Design.
Co podle vás patřilo v roce 2021 k největším prohrám v boji o pozornost?
Očkování rizikových skupin, ekologické otázky, izolace seniorů.
Takže nejvíce pozornosti získal covid?
Mám pocit, že teď všemu vládne. Ale stejně důležitá jsou témata udržitelnosti, sociální témata a svoboda. My jsme s našimi projekty nikdy nestáli stranou a vždycky jsme se angažovali. Nejinak je tomu i nyní. Vyhlásili jsme s firmou Veolia Cenu za udržitelný design, připravili řadu diskusí s odborníky na téma, kterým bylo u letošního Designbloku štěstí. Pracujeme na celkové obrodě a renesanci české společnosti.
Takže to jsou pole, na kterých vy sama bojujete o pozornost?
V oblasti designu jako jeho propagátor (Ceny Czech Grand Design, Designblok) bojuji o pozornost veřejnosti a médií. Jako kurátor výstav bojuji o pozornost odborných médií a špičkových tvůrců, jako člen představenstva Asociace českého průmyslového designu bojuji především za pozornost českého státu.
Musíte v porovnání s loňským rokem, s dobou před covidovou epidemií, vynakládat více úsilí, abyste pozornost vybojovali? Museli jste změnit strategii?
Strategii jsme změnili především v tom, že jsme v řadě případů přešli od analogu k digitálu, od tištěných médií k digitalizaci a Designblok měl poslední dva roky i virtuální podobu. Tištěný katalog jsme převedli do aplikace, ale to bychom udělali i bez pandemie z ekologických důvodů.
Vede tato cesta k úspěchu?
Řekla bych, že úspěšní jsme celkem dost. Koneckonců naše akce navštěvují desetitisíce diváků. Stále ještě nám ale trvá boj o to, že český design by se měl stát výkladní skříní českého státu. K tomu, doufejme, dojde se změnou politické reprezentace. Potřebovali bychom najít více styčných bodů se státem, udělat silnou prezentaci českého spotřebního průmyslu tady a ve světě.
Je tento boj stále smysluplný?
Stoprocentně. Už teď se Češi hodně změnili. Nakupují smysluplněji, kladou důraz na místo vzniku výrobku. Začínají chápat, že investice do kvality se vyplatí. Obecně se povědomí o kvalitě života, kterou design může vnést do života, výrazně zvýšilo.
Kdo nejčastěji bojuje o vaši pozornost?
Vzhledem k tomu, že Designblok přijímá pouze 40 procent přihlášených designérů, tak se boj o pozornost odehrává už v rámci tohoto výběrového řízení.
Ohlédneme-li od pracovního života: o čí pozornost ve vašem osobním životě vedete boj nejčastěji?
O pozornost mých dětí. Vždycky vyhrají děti a jejich potřeby. A já také soutěžím o jejich pozornost.
Jana Zielinski v roce 1999 stála spolu s Jiřím Mackem u zrodu největšího středoevropského festivalu designu Designblok, jejž dodnes vedou. Spolu provozují také agenturu Profil Media, od roku 2006 pořádají ceny Czech Grand Design a v roce 2010 založili vlastní designovou značku Křehký. Vystudovala sociální práci a dějiny umění na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. S manželem, česko-německým divadelním režisérem Thomasem Zielinskim, má dvě děti.