KOMENTÁŘ: Pandemie přinesla renesanci e­‑mailingu

Okolnosti pandemické krize dohnaly velké množství firem do online prostředí, které je v Česku už tak poměrně saturované. Řada firem si uvědomila, že je pro ně zásadní udržet si stávající zákazníky a komunikovat s nimi. Zvýšenou důležitost proto začaly přikládat i e­‑mail marketingu. Krize dala obrovskou příležitost e­‑shopům, které měly díky vládním opatřením o zákazníky postaráno. Některé ze situace vytěžily maximum, jiné tlak nezvládly.

Bylo by naivní si myslet, že se tohle dělo jenom v České republice. Podobné trendy můžeme poměrně zřetelně identifikovat i na světovém trhu. Podle dat průzkumu americké společnosti Mailgun Technologies dokonce až 50 procent uživatelů kvůli covidu upravilo svou mailingovou strategii. Více než 55 procent pak posílalo podstatně více mailů než doposud, kvůli vyšším standardům bezpečí a ochrany soukromí.

E­‑mail potvrdil svoje postavení nejsilnějšího marketingového nástroje. Dokonce se mu jej podařilo i posílit. Například Mailchimp, jeden z nejoblíbenějších e­‑mailingových nástrojů na světě, loni navýšil počet uživatelů na 14 milionů, což je v meziročním srovnání růst o asi 14 procent. S tím koresponduje i jejich roční obrat, na konci roku 2020 hlásili 740 milionů dolarů, meziročně o 40 milionů více.

V tuzemsku byla situace pro hodně firem o poznání složitější. Nešťastné okolnosti potvrdily něco, co české podnikatelské prostředí ví a často ignoruje už roky. Jeho budoucnost je v prostředí online služeb. Mnozí začali situaci narychlo řešit a častěji využívat online komunikační kanály. Potřeba dát vědět zákazníkům, že je sice zavřený obchod, ale mohou využít služeb výdejního místa, či další aktuální informace, hrály prim v jejich komunikaci s klienty. Jaký nástroj zvolili?

Samozřejmě, že v první fázi e­‑mail. Kvůli schopnosti oslovit co největší masu lidí v co nejkratším čase. Okruh uživatelů e­‑mailingových služeb začaly využívat i organizace, které s ním doposud neměly žádné zkušenosti, typově divadelní spolky nebo neziskové organizace. V Ecomailu jsme tak v posledním roce zaznamenali velký zájem o e­‑mailing hlavně ze strany zavedených podniků, které fungují dlouhodobě v offline prostředí, ale díky tomuto silnému impulzu začaly objevovat i výhody online komunikace se zákazníky.

Žádná obchodní společnost, která chce být úspěšná, by v žádném okamžiku své existence neměla podceňovat komunikaci se stávajícími zákazníky. E­‑mailing je vhodným místem, kde začít, protože je to uživatelsky přívětivý a poměrně návodný nástroj. Nízké počáteční investice, dobře měřitelné výsledky, vysoká návratnost — to vše může firmám v krizových situacích výrazně pomoci.

Zatímco v čase klidu a prosperity investujete do nákladnějších marketingových strategií, mezi kterými vévodí PPC reklamy, v době krize naopak narůstá důležitost mailingu, který je levnější a z hlediska dosahu k masám efektivnější. Pro některé hráče byla pandemie extrémně dobrou příležitostí, například pro online prodejce potravin a léků. Spousta dalších e­‑shopů se příležitosti chopila, a též díky příjmům z e­‑mailingu rostla. Tuzemská e­‑commerce dle analýzy společnosti Shoptet meziročně narostla o 18 procent. Firmy se postupně naučily lépe pracovat s retencí a se zákazníky, což jim do budoucna poslouží jen ku prospěchu. Možná to byl právě ten pravý, leč nešťastný, impulz, který podnikatelské prostředí potřebovalo ke kultivaci tuzemské e­‑commerce

Reklama
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-07

MAM Exkluzivně v časopise

Jaroslav Vígh
Jindřich Fáborský
Milka

MAM Téma čísla

iStock_lupa_pismena_SEO_hledani_nový web-otvírák (92)
kina
Návrh bez názvu-8
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

nova_O2
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Penny prsa
nova_O2
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Penny prsa