Režisérské duo novak+nguyen natočilo emotivní spot na pomoc migrantům.
Mezinárodní organizace pro migraci (IOM, International Organization for Migration) spustila informační kampaň, která má za cíl zvýšení povědomí o existenci programu dobrovolných návratů migrantů do domovské země a rovněž má předcházet dezinformacím, které se s tímto tématem pojí.
Kampaň poběží online i offline, vznikl informační web a čtyři spoty. Hlavní spot, jehož režie se ujalo duo novak+nguyen (Tomáš Bláha + Dužan Duong), byl natočen už v loňském roce, ale nasazen byl až nyní. „Vzhledem k situaci covid nebylo možné kampaň promovat dříve, jelikož byla omezená letecká doprava a cílová skupina (cizinci v ČR) by byla informována o něčem v době, kdy by službu nemohla využívat. Proto s kampaní můžeme jít ven až nyní,“ uvádí Thuy Linh Mai z produkční společnosti AZN kru.
Podle slov Tomáše Bláhy vychází spot z myšlenky, že spousta potenciálních klientů IOMu se do ČR vydalo z ekonomických důvodů kvůli vidině vyšších výdělků, které by mohly pomoci jejich rodinám. Někdy se ale stane, že život v zahraničí neplyne úplně podle představ. „Sledujeme tak život muže, který se v ČR snaží doslova přežít – nemá práci, nemůže zaplatit nájem, když nebude mít na nájem, nebude mít kde bydlet. Chceme sdělit, že vrátit se domů s asistencí IOM může být dobrým východiskem,“ říká Tomáš Bláha.
Spot je součástí kampaně, v rámci níž běží i animované video, jehož tvůrcem je Mikoláš Fišer. Také v tomto případě se o kreativu a produkci postarala produkce AZN kru.
Celá kampaň spadá do programu Asistovaných dobrovolných návratů a reintegrace (ADNR) financovaného Evropskou unií a Ministerstvem vnitra ČR a doplňují ji také již dříve zveřejněné minispoty Farma a Zátah od agentury AdWorld, které jsou určeny pro sociální sítě.
Jelikož cílovou skupinou projektu jsou občané zemí mimo EU, kteří pobývají v České republice a chtějí se navrátit do jejich zemí původu, probíhá kampaň v několika jazycích (čeština, angličtina, vietnamština, mongolština, ruština, uzbečtina, ukrajinština).