Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Češi loni na Vánoce nakupovali podstatně dříve. V lednu ubylo vratek

Objem vratek se na trhu kvůli celkovému růstu e-commerce zvyšuje, dosahuje však jen nízkých jednotek procent. Letos v lednu bylo vratek vánočních dárků méně než po Vánocích 2019.

Podle analýzy dat české společnosti Retino, která provozuje platformu pro reklamace a vracení zboží zakoupeného přes e-shopy, začali letos zákazníci v České republice elektronicky nakupovat na Vánoce už koncem září a největší nápor zažily e-shopy už v předposledním listopadovém týdnu. Vrchol vánoční nákupní sezóny tak přišel o tři týdny dříve, než je obvyklé. Obvykle se počty objednávek výrazně zvyšují až po polovině října. Největší nápor, který zpravidla e-shopy zažívají kolem 10. prosince, přišel loni ž 23. listopadu.

“Nakupující si velice dobře uvědomovali, že e-shopy a hlavně dopravní kapacity budou za mimořádné situace lockdownu před Vánoci opravdu přetížené. Tak brzký vrchol vánočních internetových nákupů jsme nezažili od roku 2015, kdy data analyzujeme,” říká Petr Boroš, zakladatel společnosti Retino.

Reklama
Know

V lednu 2021 se objevila další anomálie. České e-shopy zaznamenaly o 15 procent nižší míru vratek, neboli odstoupení od kupní smlouvy. Dlouhodobě sledovaná data ukazují, že objemy odstoupení od smlouvy kopírují celkem přesně objemy objednávek s odstupem jednoho až dvou týdnů. To ale v roce 2020 neplatilo těsně po vyhlášení lockdownu a kolem Vánoc.  

“Leden bývá obvykle celkem pochopitelně měsíc s nejvyšším objemem vráceného zboží. Jedná se samozřejmě o vratky z předvánočních nákupů. Letos jsme ale nic takového nezaznamenali. Leden byl z tohoto pohledu srovnatelný například s prosincem.” dodává k průběhu transakcí Petr Boroš. 

Obecně dochází na trhu k malému poměru vratek do pěti procent. U e-shopů s módou je to pochopitelně více, běžně i přes 30 procent. Retino, jehož služby využívá přes tisícovku e-shopů letos očekává kolem deseti milionů zpracovaných objednávek. Nejde o nárůst vratek jako takových, ale souvisí s celkovým růstem e-commerce trhu. 

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)