Na podzim loňského roku společnost Livesport News se svým projektem FlashNews způsobila rozruch na českém mediálním trhu. Vydavatelé se ohrazovali proti tomu, že platforma zařadila jejich zprávy bez předchozí dohody. Nyní, s půlročním odstupem, projekt stále funguje, a namísto zpráv od velkých vydavatelství soustřeďuje na jednom místě informace z institucí a municipalit. Lidé prý úzce profilované zpravodajství ze svého okolí vítají.
„Máme dohody s několika stovkami vydavatelů, jejichž počet se od spuštění konstantně zvyšuje měsíčně o desítky. Máme radost, že někteří z nich i aktivně svým čtenářům propagují fakt, že se k nim mohou prostřednictvím FlashNews dostat,“ říká marketingový manažer projektu Filip Vích s tím, že o FlashNews je zájem nejen mezi vydavateli, ale i institucemi. „Podepsali jsme memorandum o spolupráci se svazem měst a obcí a postupně u nás každý najde zpravodajství ze své obce. Přidáváme i řadu dalších institucí jako jsou nemocnice, úřady, kina, divadla a další společnosti. Už nyní si tak uživatel může odebírat informace z více než 13 tisíc zdrojů,“ ukazuje Vích směr, kterým se služba vydala.
Na otázku MAM, zda FlashNews dosáhlo dohody s nějakým významnějším hráčem na trhu, Vích odpověděl diplomaticky. „Netroufám si hodnotit, kdo je a není velká ryba. Ve FlashNews najde uživatel okamžitě nejen weby i z TOP15 nejčtenějších v ČR, ale i stovky dalších, které mu nabízejí relevantní a zajímavý obsah.“ Podle něj mají ve FlashNews dobrou zpětnou vazbu právě na agregaci informací z úřadů, měst, nemocnic a i konkrétních osob. „V tom je síla a unikátnost našeho rozkročení. Jak vyplývá z našich interních průzkumů, jsou to právě informace z bezprostředního okolí, které jsou pro uživatele to nejcennější,“ uzavřel.
Společnost se na podzim kála a uznala, že start projektu nebyl dobře zvládnut. Slíbila se problémům postavit čelem a dál pokračovat v rozvíjení platformy. Její zástupci nyní sledují i chystanou novelu autorského zákona, která by měla od června ošetřovat vztahy mezi vydavateli a digitálními platformami. Vedle Google se tedy bude týkat i FlashNews. „Věříme, že pomůže vyjasnit vztahy mezi vydavateli a službami jako je ta naše. Zde považujeme za důležité, aby zákon vycházel z reálné situace na trhu a neznevýhodňoval postavení pouze vybraných stran či největších hráčů,“ řekl MAM Vích.
Konkurence v mobilu
Vedle FlashNews působí v segmentu „mobilního zpravodajství“ i platforma Mobilní rozhlas, která rovněž zasílá zprávy municipalit a institucí do telefonů. Funguje od roku 2015 a klade si za cíl předkládat lidem pouze relevantní informace z jejich okolí.
„Kanálů, kterými proudí obecní sdělení, nebude nikdy dost. Jenže aby mohla komunikace municipalit fungovat efektivně, není možné ji pouze pasivně přebírat. Musí být snadno cílená, relevantní, a v ideálním případě obousměrná. Nastavit tento mix pro každého příjemce na míru, aby nebyl spamován a zároveň mu důležité informace neunikly je doslova alchymie,“ říká Ondřej Švrček, přes jehož aplikaci Mobilní rozhlas údajně aktivně komunikuje s občany pětina měst a obcí v republice. „Na mnoha projektech se navíc ukazuje, že ten, kdo chce s hyperlokálními zprávami pracovat, musí vyřešit nejzásadnější problém – aby vůbec vznikaly. V případě Mobilního rozhlasu tak za tím stojí rozsáhlá metodická práce s obcemi i obecními institucemi,“ tvrdí Švrček.
Mobilní rozhlas v současnosti využívá přes 1300 českých samospráv a jejich institucí, jako jsou školy, školky, spolky, knihovny nebo sportovní kluby a zařízení. Registraci do systému, která umožňuje zasílání důležitých zpráv například pomocí SMS nebo e-mailů, má půl milionu Čechů. Ročně doručí kolem 30 milionů zpráv.