AKTUALIZOVÁNO Pětici nejlepších projektů loňského roku z hitparády Art Directors Clubu doplňují kampaně pro Český červený kříž, McDonald’s, Rohlik.cz a Budějovický Budvar. Sedmičlenná porota vybírala z dvanácti finalistů.
Dva zlaté Louskáčky na ADC Czech Creative Awards, zlato na české Effie, dřevěná tužka z D&AD, Merit Prize na The One Show, stříbro z Eurobestu, zlato a bronz na Epica Awards, první „české“ zlato za režii na festivalu Ciclope a teď i přesvědčivé vítězství v první výroční AdParádě 2020. Kampaň Fyzika od agentury McCann Prague pro neziskovou organizaci Brontosauři v Himálajích přijala další hold, který jí vzdala sedmičlenná porota reklamní hitparády Art Directors Clubu.
1. místo: kampaň Fyzika od McCann Prague pro neziskovku Brontosauři v Himalájích
„Je to ‚kjůt‘, je to sranda, protagonisty si člověk zamiluje po první sekundě a je to i dojímavé. A dokoukáš to celé, i když je to online a dlouhé. Víš, o co jde, i když to němá branding v prvních třech sekundách. Každá práce, která dokáže, že poučky a best practice jsou dobrý sluha, ale zlý pán, že když je něco dobré, tak je to prostě dobré, si zaslouží všechna ta mezinárodní ocenění,“ uvedla porotkyně AdParády a spoluzakladatelka Triad Advertising Prague Petra Jankovičová.
Marek Partyš režíroval nejen vítězný spot, jenž vznikl v produkci Bistro Films. Spolu s agenturou se podepsal i na vzniku dalších dvou projektů, které se zařadily mezi finalisty výroční AdParády díky prvnímu místu v reklamních hitparádách za jednotlivé měsíce. Vedle Fyziky šlo o ještě o kampaně pro Rohlik.cz a Český červený kříž.
Složení poroty
Ve speciální porotě reklamní hitparády roku seděli vedle Petry Jankovičové: šéf marketingu značky Leros Karel Hrbek, digitální vypravěčka Michelle Losekoot, reklamní guru Eda Kauba, šéf stratég české Ogilvy Jakub Hodboď, freelance ředitelka kreativy Katarína Králiková a zakladatel butikové agentury Inspirations Minar Pavol Minár). O jednotlivých kampaních hlasovali bodováním na škále od jedné do desíti, kde desítka byla tím nejlepším hodnocením. Fyzika získala po zprůměrování hlasů výslednou čistou devítku a před dalšími reklamami v přehledu tak měla celkem slušný náskok.
Které další reklamy se během výroční hitparády moderované Wilhelmem Přibylem a Mikym Karasem dostaly do Top 5?
2. místo: Jaký význam dáš své ruce od Comtech Can pro Český červený kříž
Český červený kříž spustil kampaň Ruce, která veřejnost edukuje a připomíná, že darování krve je důležité i v době covidu. V minutovém spotu jsou zobrazeny lidské ruce v mezních situacích. Kreativní koncept „Jaký význam dáš své ruce?“ vytvořila reklamní agentura Comtech Can a realizovala ji produkční společnost Bistro Films v režii Marka Partyše.
Komentář porotce: „Tipuju, že na tohle bylo výrazně méně prostředků než na Rohlik nebo Brontosaury. Přesto – je to jednoduchý, je to silný. Může to být dlouhodobý koncept. Mohli byste mi to prodat jako skvělou integrovanou kampaň. Exekučně by to asi mohlo být v pár momentech ještě světovější. Ale za mě, asi vítěz roku,“ Jakub Hodboď, šéf stratég české Ogilvy.
3. místo: Vizuály pro kampaň McDelivery od DDB Prague pro McDonald’s
Vítěz únorové AdParády v podobě jednoduchých vizuálů od agentury DDB Prague představoval Čechům službu McDelivery. Na první pohled rozeznatelné produkty fast-foodu byly ukázány v podobě špinavého nádobí, které už díky službě lidé nebudou muset řešit.
Komentář porotce: „To je tak krásný, jako si s někým rozumět beze slov,“ reklamní guru Eda Kauba z Espresoo Communication.
4. místo: Dobré jídlo, dobří lidé, lepší svět od Wilhelm Kinga pro Rohlik.cz
Cílem dvouminutové imageové reklamy s filmovou poetikou, s níž Rohlík přišel v červnu, bylo oslavit dobré jídlo, pozitivní charakter lidí i návrat ke kořenům. Hudební podkres tvoří na míru upravená píseň Superstition od Jamese Harriese. Spot vznikl ve spolupráci s kreativním duem Wilhelm Kinga. Produkci zajistila společnost Bistro Films. Režie se ujal Marek Partyš.
Komentář porotce: „Velmi dobrý storytelling, budování atmosféry, produkční kvality a filmařská art direction. Rohlík se díky tomu stal velmi distinktivní značkou. Je však třeba říci, že Edeka a její Eatkarus z roku 2017 je příběhem o chlapci, který se vzbouřil zažitým společenským pravidlům velmi podobná,“ zakladatel butikové agentury Inspirations Minar Pavol Minár
5. místo: Kampaň na Budvar 33 od Kaspen/Jung von Matt pro Budějovický Budvar
Budějovický Budvar spustil v dubnu kampaň na nový hořký ležák Budvar 33, který se od roku 2020 prodává v maloobchodech v lahvích i plechovkách. Oslovit měla především ty zákazníky, kteří se značce doposud vyhýbali. Nápad pochází od dvorní agentury Budvaru Kaspen/Jung von Matt, produkci zajistilo duo Wolfberg.
Komentář porotce: „Vizuálně dost dobrý, zábavný, stylovka,“ digitální vypravěčka Michelle Losekoot.
Zbylé kampaně se sice do Top 5 do první výroční reklamní hitparády nevešly, přesto si jako finalisté zaslouží uznání. Níže tedy přinášíme jejich přehled, rovněž s vybranými komentáři porotců.
Spot Pečujeme s láskou od DDB Prague pro řetězec drogerií Rossmann
Rossmann přišel v září s novou komunikační strategií, vzniklou ve spolupráci s agenturou DDB. Kampaň rozvíjí stávající koncept značky „A život je krásnější“, jenž představuje hledání krásy v každodenních okamžicích a obohacuje ho o tématiku péče o sebe a své blízké. Spot zachycuje příběh dvou sester, které k sobě i přes mnohé neshody naleznou cestu. Produkoval Boogie Films ve spolupráci s režisérem Jurajem Janišem.
Komentář porotce: „Oceňuji příběh vytáhnutý ze života cílovky a pěknou pointu na závěr. Spot je trošku dlouhý, chybí mu spád a hezčí zpracování,“ freelance ředitelka kreativy Katarína Králiková.
Spot Street Football Barcelona, jenž vytvořili Ľuboš Vacke a Tomáš Novotný pro Nike
Spolupráci značky Nike a barcelonské street fotbalové komunity a hlavně nespoutanost a osobitost tohoto sportu představuje spot s názvem I have everything. Jeho realizaci zaštítila česká produkce Creative Embassy ve spolupráci s Nike, No Limits Collective a Belushis. Režisérem spotu je Luboš Vacke, spoluautorem kreativního konceptu Tomáš Novotný.
Komentář porotce: „Začátek vzbudil mojí pozornost. Kometa padající do města? O co jde? Očekávání se nenaplnila. Aha. Kluci kopou do meruny, to už jsem viděl. Okořeněno kapkou street artu. A jako hlavní hrdinka kopané nově nesmí chybět žena. Už jsem od Nike viděl o moc lepší kousky,“ šéf marketingu značky Leros Karel Hrbek.
Spot Drive to Win od Scholz & Friends Praha pro Engelmüller
Na podporu výročí 71 let od vítězství vozu české výroby Aero Minor na závodě v Le Mans a současně i návratu vozu Aero Minor na slavný závod byla loni v březnu vytvořena kampaň pro limitovanou kolekci ručně šitých rukavic tradičního českého výrobce Engelmüller. Z každého prodaného páru šla část výtěžku jako příspěvek spolku Le Mans Redux. Produkci zajistili Creative Embassy, režíroval Prokop Motl.
Komentář porotce: „Zajímavý příběh a je dobře, že díky tomuto filmu nezůstal zapomenutý. Vztah se značkou a důvod této kampaně je však lehce komplikovaný,“ zakladatel butikové agentury Inspirations Minar Pavol Minár.
Odolština od WMC/Grey pro značku Odol
Společnost GlaxoSmithKline se ve spolupráci s kreativní agenturou WMC Grey a produkcí Armada Films rozhodla oživit slávu značky Odol, která má na českém trhu tradici 128 let. Červencový televizní spot, který režíroval Tomáš Řehořek, staví na tradičních vlastnostech produktu, tedy chuti, svěžesti a ochraně. Takzvaná odolština se objevuje jako nosný prvek kampaně v TV i na klíčových vizuálech.
Komentář porotce: „Dobrý fór, že není rozumět, ale mohlo to tak zůstat až do konce,“ reklamní guru Eda Kauba z Espresoo Communication.
Kampaň Sliby mojí vagíně od agentury Symbio pro značku Ria
Značka menstruačních pomůcek Ria se pustila do tématu sebepřijetí a reprodukčního zdraví. Při tvorbě květnové kampaně agentura vyšla ze zjištění vysoké neznalosti ženského těla u samotných dívek a žen. Na videa navazuje edukačně-zábavný obsah zaštítěný nezištnou odbornou garancí spolku Loono, který dává dívkám inspiraci i odpovědi na otázky ve spolupráci s lékaři.
Komentář porotce: „Vděčné téma, zajímavá strategie. Ale samotná idea a exekuce jdou na mé gusto tak trochu moc po briefu, “ Jakub Hodboď, šéf stratég české Ogilvy.
Kampaň Silnější pro život vytvořená in-house Českým olympijským výborem
Český olympijský výbor pro srpnovou kampaň využil mediální prostor, který měl rezervovaný pro olympijské hry v Tokiu 2020, jež byly v důsledku pandemie o rok odloženy. Cílem tří videospotů byl návrat ke kořenům olympismu a jeho základním hodnotám. Snahou projektu bylo ukázat, že malé změny pro posílení svého zdraví mohou udělat i lidé, kteří nesportují a také starší lidé, na které kampaň primárně cílí. Reklamní videospoty natočil režisér Tomáš Mašín.
Komentář porotce: „Standardní řešení, které snad zachraňují herecky dobře zvládnuté VO, ale celé to padá na formálním zpracování,“ freelance ředitelka kreativy Katarína Králiková.
In-house kampaň Mall.cz Malé i velké radosti pro všechny v konceptu se sloním maskotem
Mall.cz odstartoval svůj nový komunikační koncept se sloním hrdinou. Vánoční kampaní „Malé i velké radosti pro všechny“ chtěl e-shop ukázat co dělá krásu Vánoc. Kreativní koncept a animované spoty vznikly spoluprací marketingového týmu Mall.cz s Pavlem W. Přibylem z dua Wilhelm Kinga a produkcí internetové televize Mall.TV. Animaci vytvořil Radovan Surý s animačními studii BareBear production a PFX.
Komentář porotce: „Pěkný pokus udělat john-lewisovský spot v Čechách,“ zakladatel butikové agentury Inspirations Minar Pavol Minár