Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Media projekt: Lidé čtou více měsíčníky a tituly, které jim pomáhají „uniknout“

Po dlouhodobé stagnaci tištěné tituly loni zažily propad. Zhruba sedm desítek jich zaniklo. Celkový loňský výpadek příjmů vydavatelství odhaduje Unie vydavatelů na dvě miliardy korun. Data Media projektu, celostátního jednotného výzkumu čtenosti periodického tisku v České republice za 3. a 4. čtvrtletí, nicméně ukazují, že tisk čte 83 procent obyvatel ve věku 12 až 79 let.

Celkově se loni prodalo o téměř 94 tisíc méně výtisků deníků, což představuje téměř 16procentní propad ve srovnání s rokem 2019. Tržby deníků (zařazených v ABC ČR) se propady o 9,1 procenta na 2,7 miliardy korun. U časopisů šlo o pokles ve výší 446 tisíc výtisků, což představuje 11procentní pokles. Například týdeníkům loni klesy tržby o 8,3 procenta.

Čtenost a průměrný prodaný náklad (PN):

Reklama
ČEZ

„Loňský rok byl pro noviny a časopisy a jejich vydavatele opravdu těžký. Tiskový trh byl v důsledku pandemie postižen zejména výrazným poklesem inzertních příjmů. Dobrou zprávou pro inzerenty může ale být to, že i v těchto podmínkách zůstala zachována vysoká loajalita čtenářů k jejich oblíbeným tiskovým titulům,“ uvedl Václav Mach, ředitel Unie vydavatelů při online prezentaci výsledků Media projektu. Podle něj stále hrozí, že dojde k další redukci titulů, ukončení činnosti vydavatelů a zvýšení nezaměstnanosti. Všechny tyto faktory by mohly ovlivnit funkci, kterou tisk plní, stejně jako celkovou pluralitu.

Mach si také postěžoval na nízkou podporu vlády směrem k médiím ve srovnání s jinými zeměmi. „Situace je kritická. V jiných zemích se k tisku stát postavil čelem a neponechal vydavatele osudu. U nás se bohužel nerealizovala ani jedna forma pomoci. Nabízela by se podpora snížení DPH, ale ministerstvo financí se k tomu staví odmítavě. Aktuálně jsme o snížení DPH požádali už podruhé, ale nedělám si velké naděje. Stát se soustředí na přenášení online konferencí, místo aby tisk podpořil formou nějaké mediální kampaně,“ dodal Mach.

Ani výhled na další období není dobrý. Investice v printu budou spíše stagnovat. Z dat Nielsen Admospehre vyplývá, že inzerce v tisku klesla meziročně o 13 procent z 19,8 miliard korun v roce 2019 na 17,2 miliardy korun v roce 2020. Od roku 2014 se jedná o první větší pokles. Přestože plocha reklamní inzerce se nezmenšila, klesl počet sdělení. „Stažení se bývalých inzerentů z média otevírá příležitost pro to, aby inzerce nových inzerentů v něm byla viditelnější a tím i efektivnější,“ podotkl Mach.  Top zadavatelem v tisku byla loni společnost Mountfield, následovaná Simply You Pharmaceuticals a Sazkou.

Výsledky Media projektu za 3. a 4 . kvartál 2020 ukázaly, že stoupla čtenost měsíčníků a že lidé vyhledávají tituly, které jim tematicky kompenzují aktivity, které nemohou kvůli pandemii vykonávat. Jedná se například o cestovatelské a hobby magazíny. Roste také zájem o tituly přinášející recepty a IT tituly.

Celkově tisk zasáhne 83 procent populace. Deníky a jejich přílohy oslovily celkem 61 procent populace. Čtenářem alespoň jednoho časopisu vydávaného v ČR je 76 procent občanů ČR ve věku 12 – 79 let, tedy absolutně 6,7 milionů osob.

Skupina denního tisku je stabilní a pořadí titulů se dlouhodobě nemění. Nejčtenějším celostátním deníkem je Blesk (700 tisíc čtenářů na vydání) následovaný MF DNES (453 tisíc čtenářů) a Právem (192 tisíc čtenářů). Celkem 417 tisíc čtenářů na vydání má Deník – síť regionálních titulů vydavatelství Vltava Labe Media.

Mezi přílohami deníků je nejčtenější Blesk magazín TV (aktuálně 880 tisíc čtenářů) a druhý nejčtenější TV magazín se 776 tisíci čtenářů.

VN – průměrný vkládaný náklad v kusech
* ABC ČR poskytuje u suplementů pouze vkládaný náklad (VN)
** nezapočten samostatně prodávaný TV magazín – 81 110 ks (PN)
*** nezapočtena samostatně prodávaná TV pohoda – 38 968 ks (PN)

Výzkumníci také zdůraznili, že tisk je významným informačním zdrojem řady prestižních cílových skupin. Například v nejvyšších socioekonomických skupinách A a B  dosahuje zásah deníků 59 procent ve srovnání se zásahem běžné populace 55 procenty. Podobná je situace u vysokoškolsky vzdělaných lidí.

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)