Logisticko-technologická firma Zásilkovna ukončuje k 31. lednu 2021 spolupráci se společností Česká pošta. Hlavním důvodem rozhodnutí o ukončení spolupráce je podle tiskové zprávy společnosti dlouhodobá nespokojenost s kvalitou služeb České pošty a údajné jednostranné zvyšování jejích cen.
Zásilkovna zajišťovala pro Českou poštu službu takzvané první míle. Internetové obchody tak mohly podávat zásilky určené pro doručení Českou poštou na kterémkoliv výdejním místě Zásilkovny v ČR a Zásilkovna poté tyto zásilky konsolidovala a předávala Poště na jejích hlavních třídících depech. V roce 2020 takto Zásilkovna České poště předala údajně 600 000 zásilek.
„Je mi velmi líto, že Česká pošta nevnímala Zásilkovnu jako partnera, který jí dlouhodobě pomáhá a je vstřícný ke spolupráci stejně jako fungují státní a komerční firmy v oblasti logistiky v zahraničí. Pošta neustále zvyšovala ceny, které neodpovídaly objemu podaných zásilek a v důsledku tohoto pravidelného zdražování jsme se dostali do bodu, kdy jsme v podstatě na každé zásilce tratili. Česká pošta nám navíc sdělila, že od ledna 2021 dochází k dalšímu zdražení, čímž bychom se dostali na zcela nepřijatelné podmínky s ohledem na roční počet zásilek, které jsme České poště předávali,“ řekla Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.
„Česká pošta vedla s Zásilkovnou jednání o podobě cen na rok 2021. Podle vzájemné dohody měla jednání, která nebyla dokončena, pokračovat v lednu tohoto roku. Z veřejného vyjádření společnosti se Česká pošta dozvídá, že pravděpodobně žádná další jednání nebudou a Zásilkovna již o její služby nemá zájem. Není žádný důvod, proč tento krok výrazně medializovat. Stačilo prostě přestat zásilky podávat přes Českou poštu. Můžeme se nyní soustředit na své klienty, kteří o spolupráci mají zájem,“ uvedl tiskový mluvčí Matyáš Vitík.
„Jsme rádi, že jsme svojí silnou logistickou sítí mohli Zásilkovně pomoci v růstu. Ač už Zásilkovna nebude naším klientem, ale konkurentem, vážíme si naší dosavadní spolupráce a přejeme mnoho úspěchů v další celosvětové expanzi, kterou Zásilkovna deklarovala. Svým přístupem dokázala změnit návyky zákazníků a určitě se jí to bude dařit i bez podpory České pošty,“ dodal Vitík.
V takovémto partnerství nebylo možné dále setrvat
Zásilkovna uvádí, že si po ukončení vánoční sezóny 2020 nechala provést analýzu, která měla ukázat nevyhovující kvalitu služeb České pošty: ze statistik údajně vyplynulo, že Česká pošta doručila v uplynulém roce 2020 v režimu D+1 jen necelých 15 % zásilek, které Zásilkovna předala České poště k přepravě na adresu.
„Nespokojení zákazníci se pak právem obraceli na nás, což zásadním způsobem poškozovalo naši pověst spolehlivého a kvalitního logistického partnera. V rámci naší široké sítě výdejních míst jsme i v době před Vánoci oproti tomu doručovali do druhého dne 97 procent zásilek. Ze strany České pošty jsme navíc postrádali proaktivní a partnerský přístup, bylo tomu spíše naopak. Česká pošta ve vánoční sezóně navíc veřejně prezentovala lživé informace poškozující naši značku. V takovémto partnerství nebylo možné dále setrvat, a byli jsme proto nuceni přijmout rozhodnutí o jeho ukončení,“ vysvětlila Kijonková.
Ukončení spolupráce s Českou poštou již oznámila Zásilkovna všem svým partnerům a klientům.