Ačkoli prodejny s potravinami zůstávají v nouzovém stavu otevřené, britská společnost Marks & Spencer se rozhodla od 15. ledna těch pět posledních, které zatím byly v provozu, po dobu platnosti opatření uzavřít a zaměřit se na e-commerce. Svůj e-shop v Česku od konce roku provozuje i další britská společnost Iceland.
„Zaznamenáváme viditelný přesun preference zákazníků od nákupů v kamenných prodejnách k nakupování online – prodeje oblečení a doplňků na našem českém e-shopu se zvýšily o 209 procent oproti online prodejům v třetím kvartálu loňského roku a prodeje trvanlivých a mražených potravin na Rohlik.cz jsou rovněž velmi silné. Proto jsme se nyní rozhodli uzavřít i zbývajících pět procent prostoru kamenných prodejen a soustředit se místo toho na naše online prodeje,“ uvedla Helena Vyhnánková, marketingová manažerka Marks & Spencer.
Firma má v Česku vlastní e-shop zhruba dva roky. V minulém týdnu byla v prodejnách M&S v centru Prahy návštěvnost pouze na 13 procentech oproti dřívějšímu normálu. „Situace je ztížená také zpožděnými dodávkami čerstvých potravin,“ potvrdila Vyhnánková potíže spojené s Brexitem. CEO Marks & Spencer Steve Rowe před několika dny britskému tisku sdělil, že tarify na zboží exportované do EU a „velmi komplexní“ administrativní procesy budou mít vliv na byznys Marks & Spencer v Irsku, Česku a Francii.
Rowe také uvedl, že ačkoli obchod byl během vánočního období „robustní“, tržby společnosti ve Velké Británii klesly v posledním kvartálu meziročně o osm procent. Ty mezinárodní se propadly o více než deset procent. Nejvíce utrpěla část společnosti zaměřená na módu, a to navzdory vyjádření britského CEO, že „Velcí Britové jsou zpět v pyžamech,“ což řekl v narážce na čím dál populárnější oděv, který díky home-office zaznamenává obří nárusty prodejů.
Marks & Spencer v Česku provozuje celkem 18 prodejen, většinu v obchodních centrech. Aktuální uzavření se týká následujících prodejen: NC Fénix, OC DBK, Melantrich, OC Nový Smíchov a Westfield Chodov – všechny jsou umístěny v Praze.
Mražené až domů
I další britský řetězec Iceland, který se zaměřuje převážně na nabídku mraženého zboží, prochází změnami. Na konci loňského roku spustil na českém trhu svůj vlastní e-shop. Předtím bylo jeho zboží dostupné jen v Košík.cz a kamenných prodejnách, kterých má společnost v Česku kolem deseti.
Zázemí nového e-shopu se nachází v Praze – Štěrboholy, kde si mohou zákazníci své online objednávky i osobně vyzvednout. Rozvoz Iceland nabízí v Praze, Plzni, Ústí nad Labem, Mostě, Teplicích, Hradci Králové, Pardubicích a v okolí těchto měst.