„Hašler kašle, nevadí, hašlerky ho uzdraví“. Známé bonbony slaví stovku

Anýzové bonbony Hašlerky letos slaví kulaté výročí vzniku svého názvu. 13. prosince 1920 dal slavný zpěvák Karel Hašler souhlas k užití svého příjmení pro tehdejší bonbony proti kašli. Firma přichází s výročními obaly a spotřebitelskou soutěží.

„Neuvěřitelných 100 let si mohou lidé pochutnávat na Hašlerkách, tak jak je známe i dnes. Nezměnily jméno ani chuť. V tom jsou naprosto originální. Jsme hrdí na to, že jsou Hašlerky i po více než století existence jedna z nejprodávanějších bonbónových značek u nás. Ročně se jich vyrobí přes 1 000 tun, což pro představu znamená, že za jednu směnu v závodě Sfinx v Holešově vznikne až 1,5 milionu kusů Hašlerek,“ říká Štěpán Zendulka, brand manager značky Hašlerky.

Výroční obaly vytvořilo studio Yellow Shapes a kupující na nich naleznou tři slogany: „Stále originál“, „Stále svěží“ a „Originál přečká století“. V lednu spustí značka také soutěž o skútry Vespa a kuchyňské roboty Eta, kterou podpoří kampaň v místě prodeje a online.  

Hašlerky se dodnes vyrábějí podle originální receptury a lze je na pultech obchodů najít v několika různých baleních i příchutích. Typické černé zabarvení, chuť anýzu a bílé pruhy na modrém podkladu, to vše zůstalo po staletí. Jejich roční produkce činí přes 1 000 tun, tedy 12,6 milionu ks balení, a patří k nejprodávanějším bonbonům v Česku a na Slovensku. Vlajková loď – Hašlerky Originál 90 g – jsou druhým nejprodávanějším bonbonem v Česku a třetím na Slovensku.

Recepturu získal na konci 1. světové války František Lhotský, otec Hašlerek, jako odměnu za pomoc od vídeňské firmy Erich Kirstein. Ta již bonbony několik let vyráběla a prodávala pod názvem Caruso. Společně i s dalšími cukrovinkami je začal Lhotský pod stejným názvem vyrábět ve své dílně v Královských Vinohradech. Název Caruso však v Československu neslavil moc velký úspěch, proto se jej Lhotský rozhodl po nějaké době změnit. V dubnu 1919 se Lhotský sešel s Emou Destinovou a požádal ji o souhlas s použitím jejího jména pro tyto anýzové bonbony. Herečka souhlasila a z Caruso se staly Destinky. Ani tento název však nikoho moc nenadchl.

Ke svému dnešnímu jménu přišly Hašlerky o více než rok a půl později, 13. prosince 1920, kdy se František Lhotský sešel v Kabaretu Lucerna se zpěvákem Karlem Hašlerem. Ten měl momentální problémy s hlasivkami, chraptěl a nemohl vystupovat. Když mu Lhotský představil svůj nápad přejmenovat Destinky na údernější Hašlerky, zpěvák souhlasil. Hned poté nechal Lhotský název Hašlerky registrovat jako ochrannou známku. Krátce na to vznikl i tematický slogan „Hašler kašle, nevadí, hašlerky ho uzdraví“.

V současné době lze na pultech obchodů najít Hašlerky v několika variantách i příchutích. Kromě klasické verze se Hašlerky vyrábějí i v ovocných příchutích – Černý rybíz, Višeň, Zelené jablko nebo třeba Citron a meduňka. Za jednu směnu vyrobí v závodě Sfinx přes 5,3 tun těchto anýzových bonbonů, což znamená více než 1 000 tun ročně.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-19

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-19

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

úkolníček
Vojta Kotek
Algoritmus

MAM Exkluzivně v časopise

Tadeáš Bělík
Marcus Collins
MadLove
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

T-Mobile tendr rytiri 01_nový web-otvírák - 2025-05-13T164541
MAM Souboj spotů duben
Linda Bui a Nhi
Holba
T-Mobile tendr rytiri 01_nový web-otvírák - 2025-05-13T164541
MAM Souboj spotů duben
Linda Bui a Nhi
Holba