Češi nakupují módu online i v druhé vlně pandemie koronaviru. Vyplývá to z průzkumu Fashion (Re)search vyhledávače módy Glami zaměřeného na to, jak se e-shopy v Česku během září a října připravovaly na druhou vlnu pandemie koronaviru.
Kategorie bundy a kabáty stoupla od začátku září o 95 %. Dalšími úspěšnými kategoriemi jsou podle průzkumu roušky, které zaznamenaly největší nárůst v srpnu (+88 %) a září (+55 %) a oblečení na doma, především pak spodní prádlo (+42 %) a pyžama (+41 %). I v druhé vlně pandemie rodiče nakupují pro své děti, kategorie děti a kojenci stoupla o 31 %.
Omni-channel obchodníci zaznamenali pokles tržeb v kamenných obchodech už před vyhlášením přísných protikoronavirových opatření, téměř 70 % podnikatelů zaznamenalo snížení prodejů offline. Třetina uvádí, že přišlo o 40–60 % návštěv v kamenných obchodech. Ovšem zároveň také uvádí, že část letošních ztrát se vyrovnala prodeji online.
Téměř polovině obchodníkům, kteří prodávají módu pouze online, se zatím nepodařilo vyrovnat propad tržeb vzniklý v první vlně. Ovšem třetině e-shopů pandemie pomohla a díky vyšším nákupům v online prostředí se jim podařilo vydělat více.
Více než polovina obchodů přesouvá své budgety online. E-shopy tak konají, aby se dokázaly přizpůsobit rychle se měnící situaci. 67 % obchodníků žádné změny nedělá. 47 % e-shopů již udělalo nějaké změny směrem k druhé vlně pandemie koronaviru. Až 40 % e-shopů situaci bere jako příležitost na změnu a tak zvyšují svou přítomnost na sociálních sítích, pořádně se zásobí před sezónou a představují nové produktové řady. 37 % obchodů se na změny teprve chystá.
Většina e-shopů neplánuje snižovat ceny. Naopak se budou přizpůsobovat tak, že budou nabízet slev méně, aby zachovaly dobré marže. Obchodníci budou letos investovat hlavně do online reklamy, offline volí jen 5 % z nich. Nejvíce budou investovat do sociálních sítí (75 %) a reklamy na Googlu (73 %).
Pro téměř polovinu podnikatelů je budoucnost české módní e-commerce v udržitelnosti a v proměně sociálních sítí v hlavní marketingový kanál pro prodej módy (TikTok, Instagram). 17–23 % si myslí, že bude posilovat virtuální šatník, zvyšovat se prodej second-hand oblečení a zmizí sezóny a kolekce v prodejnách.