Od ekonomické krize v minulém desetiletí některé společnosti od nakupování dárků upustily a buď lidem věnují vlastní produkty, nebo své služby a benefity typu školení či příspěvku na posilovnu. Jiné ale nakupují dary k významným událostem ve firmě a více se zajímají i o takzvané startovací balíčky pro nastupující zaměstnance.
Například též technologická společnost Cleverlance při stěhování do nových kanceláří v Brně v roce 2018 obdarovala zaměstnance setem s kancelářskými potřebami i tričkem s vtipným nápisem.
„Poptávka po uvítacích balíčcích v Česku rapidně roste. Firmy si uvědomují, že zaměstnanci jsou pro ně nepostradatelní. Nejčastěji vybírají sety produktů, které si pak samy kompletují,“ uvádí za společnost Reda její marketingový koordinátor Martin Vejmola.
V balíčku pro zaměstnance se nejčastěji dá najít klasika, jako jsou poznámkové bloky či zápisníky, psací potřeby, hrnečky, lanyardy, stejně jako firemní trička a další oblečení. Velké firmy a startupy pak volí i netradiční sortiment zahrnující elektroniku, batohy či předměty pro sport.
Přednost mají věci, u nichž je znát důraz na design i užitnou hodnotu. „Důležité je i balení balíčku, které musí zaujmout a zaměstnance potěšit,“ upozorňuje Marek Pivka ze společnosti Reklama centrum.
Dárky se přizpůsobují i pozici zaměstnance. Manažerovi se hodí něco jiného než člověku z výroby. „Jeden klient opakovaně nakoupil pracovní kalhoty, džíny od značky Dickies, zaměstnanci je prý nosí i mimo práci ve svém volném čase,“ tvrdí Petra Komárková, jednatelka společnosti L-Shop-Team. To je ostatně jeden z prospěšných efektů dárků. Pokud je lidé používají i mimo práci, stávají se chodící reklamou na svého zaměstnavatele.
Je ale třeba myslet i na to, aby firemní logo nepůsobilo jako pěst na oko. Ve skladbě i designu darů pro zaměstnance by se zároveň měla odrážet filozofie firmy, s níž se zaměstnanci ztotožňují. „Ideální balíček je takový, na němž je znát, že si s ním někdo dal práci. S klienty probíráme vše od rozpočtu až po firemní kulturu, to vše s výběrem a kreativitou pomůže,“ shrnuje Karolína Čermáková ředitelka Bontonfilm Promotions.
S nástupem září už také mnoho firem začíná řešit vánoční dárky pro zaměstnance a klienty. Trendem posledních let jsou potravinové sety či předměty odkazující na vánoční a novoroční tradice. Zadavatelé stále více oceňují i servis, kdy jim například prodejci reklamních předmětů vyrobí online katalog na míru, zajistí kompletaci i adresnou rozesílku. „Pro klienty jsme připravili na našem e-shopu online konfigurátor dárkových balíčků — sestavit si je budou moci od výběru produktů, velikosti balíčku, jeho balení až po personalizaci včetně vlastního věnování,“ uvádí Vejmola z Redy.