Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Vánoce na hraně. Letos se odehrají na hřišti zvaném „online“

Z nebe se snášejí sněhové vločky a s nimi dron s balíčkem v lesklém vánočním papíře. Tak na tuto idylickou scénku si ještě nějaký ten čas počkáme. Podobné projekty britského Tesca nebo Amazonu jsou zatím spíše v testovacím režimu. Pravděpodobnější scénář letošních Vánoc, které nepochybně budou ve znamení e‑commerce, jsou ucpané ulice velkých města nestíhající kurýři s pocuchanými nervy.

Své internetové platformy předělávají a integrují do online tržišť jako je Mall Partner malé i středně velké e‑shopy. Ti, kdo doposud e‑shop spíše upozaďovali, z něj dělají jeden z hlavních prodejních kanálů, jako například známé hračkářství Hamleys. Zbývá jen zodpovědět jednu podstatnou otázku: Bude letos co utrácet?

Ekonomická nejistota

Podle hlavního ekonoma Monety Petra Gapky zatím čísla ukazují příznivý trend. Připouští ale, že se vývoj může kdykoli zvrtnout s ohledem na pandemii. „Výhled nám říká, že vánoční útraty by mohly i letos lehce vzrůst. Naznačují to i maloobchodní tržby, které se v červenci vrátily k meziročnímu růstu a u kterých to vypadá, jako by se vlastně ani nic zásadně negativního neudálo. Na druhou stranu se ale letošní Vánoce pojí s velkou nejistotou, jelikož v ČR právě propuká druhá vlna epidemie. Nevíme, jak zásadní bude, jaká další opatření s sebou ponese a zda vůbec budeme mít chuť letošní vánoční svátky oslavit klasicky materiálně,“ píše.

Reklama
Know

Jasno nemají ani v České spořitelně. Původní prognózy podle ekonoma Michala Skořepy totiž počítaly s jednou vlnou epidemie. Zohlednit se tak bude muset fakt, že se vláda během podzimu uchýlí k řadě opatření omezujících ekonomickou aktivitu, což bude mít dopad do nabídky i poptávky služeb i zboží.

„U vánočních nákupů, které pocházejí z velké části z dovozu, je pravděpodobnější hrozbou omezení poptávky. Doposud velmi pozitivní vývoj české spotřebitelské nálady by se totiž ve světle špatných zpráv o vývoji nemocnosti mohl výrazně zhoršit. O určité oslabení vánočních nákupů financovaných na dluh se mohou postarat potíže mnoha klientů s návratem k řádnému splácení stávajících spotřebitelských úvěrů po  skončení splátkového moratoria,“ říká ekonom.

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 21. září 2020. Předplatit si ho můžete zde.

Reklama
Abovalve
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)