Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Pod BUŘINKOU: Nová norma. Pronajmout si můžete triko i židli…

Víte, kdy si s konečnou platností uvědomíte, že jste „boomer“, neboli zástupce generace, která už je tak trochu za zenitem? Když vás potomek naučí první slůvko, o jehož existenci jste doposud neměli ponětí: „Mami, ty máš v lednici samé nubské (rozuměj – ke konzumaci neadekvátní) věci,“ zněla ta věta vyřčená v prvním školním týdnu.  Stane se to také v okamžiku, kdy vám dojde, že o dvě dekády mladší generace má v některých oblastech odpovědnější přístup ke svému životu a planetě než vy sami.  

Zatímco v devadesátých letech se do sekáčů s křiklavými nápisy „Britský secondhand“ odvážili jen ti opravdu odhodlaní, mezi mladými lidmi je dnes půjčování, resp. pronájem běžným přístupem k vlastnímu šatníku. A nejde jen o velké platformy v USA typu Rent the Runway, které sice oblečení pronajímají, ale zároveň fungují na principu půjčovny stále obnovovaných kolekcí módních návrhářů. Jde i o komunity typu peer-to-peer, kde si lidé – samozřejmě za úplatu – vzájemně půjčují již zakoupené kousky ze svých skříní. Jedním z takových projektů je vznikající platforma OneWearStand.com české podnikatelky Terezy Harazimové (více si přečtěte v tomto čísle týdeníku MaM).  

Jestliže se ve třicátých letech minulého století v módě vše zkracovalo, zdá se, že dnes stojíme před branami éry půjčování. Ví to i firma Levi’s, která s dánskou značkou Ganni, jež má vlastní „rental“ platformu, vytvořila první kolekci tří kusů oblečení k pronájmu. Pro rozvíření mediální šeptandy to  firmě zřejmě na pár měsíců stačí…Na koronavirem zasaženou ekonomiku domácností zareagoval i britský obchodní dům John Lewis, který nyní zájemcům nábytek i pronajímá a oficiálním stanovisku tvrdí, že cílí na mileniály a jejich slabost pro sdílenou ekonomiku. Zatím se jedná o zhruba padesát kousků, cena začíná na 17 librách (cca 500 Kč) měsíčně u ročního pronájmu stolu či židle, což pro našince není zrovna málo… 

Reklama
ČEZ

Jestli je „rental“ jen životní postoj nebo krizí vynucené chování spotřebitelů asi nerozklíčujeme, možná se jedná o kombinaci obou faktorů. Jedna věc je ale jasná. Sekáčový trh, který loni rostl 25krát rychleji než maloobchod, a trend sdílené ekonomiky už nic nezastaví.  

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu