Vedle sdílených koloběžek a kol míří do Prahy 150 elektroskůtrů. Jejich poskytovatelem bude v rámci polské společnosti blinkee.city česká E-sharing s.r.o. Skútry fungují již v Polsku, Španělsku, Chorvatsku, Maďarsku, Švédsku, Rumunsku a Slovensku. Praha se 22. června stane 36. městem, kde jsou v provozu.
„V roce 2017 existovalo na celém světě 350 000 uživatelů sdílených skútrů a do roku 2019 se tento počet zvýšil na 5 000 000. Stejný boom, který ve své době zažívaly smartphony, nyní zažívá sdílená elektromobilita. Nárůst uživatelů mezi roky 2017 až 2019 vzrostl o 1371 procent,“ říká Jan Kanta, ředitel společnosti E-sharing.
„Praha není nafukovací a nás už nebaví stát v zácpách,“ pokračuje Kanta a dodává: „Chceme eliminovat smogovou zátěž ve městech, optimalizovat dopravu a za pomoci sdílení dat napomoci lepšímu fungování města.“
Aktivity, které vedou k větší městské mobilitě a elektromobilitě v Praze, před časem podpořil i pražský primátor Zdeněk Hřib. „Služby sdílené bezemisní mobility, které respektují lokální specifika Prahy, považujeme za velmi pozitivní příspěvek pro naše město,“ uvedl.
Firma v tiskové zprávě uvádí, že bílé skútry Blinkee jsou tiché a nevypouštějí žádné škodliviny. Jednomu až dvěma pasažérům skýtají komfortní dostatek prostoru. Ani vysokým řidičům nebudou při řízení překážet nohy. Jezdcům jsou k dispozici helmy schované v přihrádce. Skútr má výkon 3,1 kW a dosahuje maximální rychlosti 50 km/h. Přehledný displej zobrazuje uživateli rychlost, stav baterie a naježděné kilometry. Každý skútr disponuje integrovaným držákem na mobil s bezpečnostní gumou a USB portem pro nabíjení. Součástí vozidla je i prostorný kufr. O nabíjení baterií se stará výhradně provozovatel.
Pronájem blinkee skútrů je podmíněn registrací prostřednictvím aplikace blinkee.city (pro Android i Apple), která vyžaduje nahrání řidičského průkazu minimálně kategorie A. Cena standardní jízdy je 5 Kč za minutu a cena pauzy vyjde na 1 Kč za minutu.
Sdílené služby v Praze
V Praze již fungují služby sdílených koloběžek Lima či kol Freebike, česká Rekola, Revolt nebo Nextbike.
Elektrokoloběžky přitom mnohdy vadí místním. Zejména kvůli jejich volnému parkování, kdy zabírají místo na chodníku, nedodržování pravidel uživatelů těchto dopravních prostředků či ohrožování chodců při zakázané jízdě po chodníku.
Na Instagramu dokonce existuje profil odpůrců elektrokoloběžek. Sdílejí zde fotky a videa, jak lidé sdílené koloběžky záměrně ničí.